AUTOT BMW:n uusi 5-sarja esiteltiin viime vuoden loppupuolella, ja auto on ehtinyt Suomessakin jo kauppoihin. Bensapuolen huippuversioksi lanseerattiin aluksi M Performance -mallistoon kuuluva M550i xDrive, mutta se jää kakkoseksi loppuvuodesta tulossa olevalle nelivetoiselle, noin 600-heppaiselle M5:lle. Tehokkain diesel on tähän asti ollut ”vain” 265-hevosvoimainen 530d, mutta asiaan on nyt luvassa parannusta.
Baijerilaiset esittelivät nimittäin todellisen tehonakuttajan, joka on ristitty M550d xDriveksi. Auto on samannimisen edeltäjänsä tavoin nelivetoinen, mutta pellin alla on vielä enemmän potkua. Vanhan mallin kolme turboa on nimittäin korvattu peräti neljällä ahtimella, eli niitä on yhtä paljon kuin hyperautojen luokkaan kuuluvassa Bugatti Chironissa.

Teholukema on sentään vähän vaatimattomampaa tasoa. Bemarissa on 1 500 hevosvoiman sijasta maanläheisemmät 400 pollea, jotka nostavat sen kuitenkin dieseleiden ehdottomaan kärkikaartiin. Kolmilitraisesta suorasta kuutosesta irtoava 760 newtonin maksimivääntö on vieläkin vaikuttavampi arvo, ja täysi vääntö on käytössä 2 000 kierroksen kohdalla. Pannun pitäisi siis puskea höyrykonemaisesti läpi koko kierrosalueen, ja 1 000 kierroksen kohdallakin tarjolla on jo 450 newtonia.
Maailman tehokkaimmaksi kuutosdieseliksi mainostetussa moottorissa käytetään kahta matalapaineturboa, jotka ovat korvanneet edeltäjämallin kolmannen ison ahtimen. Pienemmän paineen turbot ovat aina pelissä mukana, kun taas toinen suuremmista ahtimista herää henkiin yli 2500 kierroksen kohdalla. Muhkea voima välitetään M Performancen säätämän kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, mutta painotus on takavetopainotteinen BMW:n parhaiden perinteiden mukaisesti.
Sedan-korinen M550d singahtaa ainoastaan 4,4 sekunnissa nollasta sataan, ja farkkukorisella Touringilla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Molempien huippunopeus on rajoitettu saksalaismerkeille tyypilliseen tapaan 250 km/h:n lukemaan. Porrasperäinen M550d kiihtyy siis lähes yhtä äkäisesti kuin edelliskorimallin M5, ja auto on 0,3 sekuntia edeltäjäänsä nopeampi paikaltaan satasen nopeuteen pinkaistaessa.

Suorituskykyä ei ole kuitenkaan luotu taloudellisuuden kustannuksella, koska sedanin viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan vain 5,9 litraa 100 kilometrillä. Farkun vastaava arvo on 6,2 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kirjataan 154 ja 163 grammaan kilometriä kohti. Tämä lupaa hyvää Suomen päästöpohjaisen autoverotuksen kannalta, vaikka Bemarin superdiesel onkin kaikkea muuta kuin halpa laite.
M550d:ssä on M550i:n tavoin 10 milliä perusmallia matalampi M Sport -alusta, ja lisähintaan autoon saa mukautuvan jousituksen. Lisäksi sporttidieselin varusteluun kuuluu muuttuvavälityksinen ohjaus. Ulkoisesti uutuus vastaa pitkälti M Sport -paketilla varustettuja tavallisia viitosia, mutta harmaata tehosteväriä on käytetty muun muassa munuaismaskissa, peilinkoteloissa ja vakiovarusteisissa 19-tuumaisissa vanteissa. Sisällä on puolestaan hyödynnetty nahan, alcantaran ja alumiinin yhdistelmää. Uutuuden hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta ne julkaistaan ainakin joissakin Euroopan maissa jo lähiviikkojen aikana
Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa