AUTOT Toukokuun viimeisenä sunnuntaina ajettava Indianapolisin 500 mailin kisa kuuluu maailman legendaarisimpiin autokilpailuihin. Se kuuluu maineensa puolesta samaan kastiin esimerkiksi Le Mansin 24 tunnin koitoksen kanssa, mutta Atlantin takaisella legendalla on vielä pidempi historia. Indianapolisin ovaalilla ajettiin nimittäin ensimmäinen 500 mailin kilpailu jo vuonna 1911, kun taas Le Mansissa startattiin ensimmäiseen 24 tunnin kisaan vasta 12 vuotta myöhemmin.
Amerikan IndyCar-formuloiden lisäksi 500 mailin kilpailussa voi bongata turva-auton, jolla on äärimmäisen suuri mainosarvo. Niinpä jenkkiläiset autonvalmistajat ovat tarjonneet mielellään uutuuksiaan pace carin tehtäviin jo ammoisista ajoista lähtien. Ensimmäinen Chevrolet nähtiin turva-autona vuonna 1948, jolloin kilpurien edessä rataa kiersi Fleetmaster Six -niminen avomalli.
Vaikka Chevy lanseerasi Amerikan harvalukuisiin aitoihin urheiluautoihin kuuluvan Corvetten jo vuonna 1953, automalli pääsi Indy 500:n turva-auton hommiin vasta neljännesvuosisata myöhemmin. Vuoden 1978 kisassa käytettiin nimittäin pace carina C3-korimallia edustanutta Vetteä, jota puikotti kilpa-autoilija Jim Rathmann.
Tämän jälkeen kisan turva-autona on käytetty 13 Corvettea, ja emomerkki Chevroletille pace carin kunniatehtävä on langennut kaikkiaan 28 kertaa. Tänä vuonna nämä luvut kasvavat yhdellä, kun turva-autona palvelee upouusi Corvette ZR1. Kilpailun historian 15. turva-Vette on myös kaikkien aikojen tehokkain lajissaan, koska auton pellin alla piilee melkoinen määrä mekaanisesti ahdettua veekasivoimaa.
Sitä on irrotettu ZR1:n 6,2-litraisesta padasta peräti 755 hevosvoiman ja 969 newtonmetrin maksimiväännön verran. Turva-auto pinkaisee näillä voimavaroilla 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 2,85 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 341 km/h:n kohdalla. Nämä arvot tekevät autosta historian nopeimman tuotanto-Corvetten.
Turva-auto on maalattu tummansiniseksi, joka saa kontrastia hiilikuituosista ja punaisista tehosteista. Vanteiden pinta on kiillotettua alumiinia, ja takapään maaefektiä lisää katuversion ratapaketista tuttu massiivinen hiilikuitusiipi. Ovia koristavat puolestaan perinteisiin kuuluvat teipit, joissa kerrotaan kisan olevan jo historian 102. lajissaan.
Tämän vuoden koitos ajetaan 27.5. Paikalla pääsee ihailemaan muitakin Corvetteja uuden ZR1:n lisäksi, koska Indianapolisin ovaalille tuodaan myös 14 aikaisempaa pace car -Vetteä. Chevrolet kertoo olevansa ylpeä uuden ZR1:n kunniatehtävästä, joten myös historian annetaan näkyä Indianapolisissa.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa