Uusi S60 johdattaa Volvon sähköistymisen aikakauteen – dieselit ovat nyt historiaa

Ensimmäinen uuden strategian mukainen malli on kolmannen sukupolven S60.

Ensimmäinen uuden strategian mukainen malli on kolmannen sukupolven S60. (Kuva Volvo)

Auton tuotantolaitoksena toimii Etelä-Carolinan Charlestonissa sijaitseva tehdas.

AUTOT Volvo kertoi jo jonkin aikaa sitten, että merkin kaikki uudet mallit ovat ensi vuodesta lähtien joko mietoja hybridejä, pistokehybridejä tai täyssähköautoja. Tämä tarkoittaa myös dieselin loppua kiinalaisen Geelyn omistaman ruotsalaisbrändin autojen pellin alla. Ensimmäinen uuden strategian mukainen malli on kolmannen sukupolven S60, joka esiteltiin nyt syntysijoillaan.

Uusi S60 tekee historiaa myös siinä suhteessa, että se on ensimmäinen USA:ssa valmistettava Volvo. Auton tuotantolaitoksena toimii Etelä-Carolinan Charlestonissa sijaitseva tehdas, jossa uutuus myös tuotiin julkisuuden parrasvaloihin. S60 on sporttisen komea ilmestys, mutta muotoilu ei sisällä kovin suuria yllätyksiä. Uutuus on nimittäin B-pilariin asti käytännössä identtinen V60-farmarin kanssa, joka esiteltiin jo keväällä.

Kattolinjan osalta on sen sijaan uutta kerrottavaa. Se taittuu alas lähes coupé-henkisesti, ja sivuikkunalinjan takaosassa on sporttisen oloinen taitos. S60:n peräpää on puolestaan saanut vaikutteita isosta S80:stä ja sporttibrändi Polestarin 1-nimisestä GT-autosta. Takavalot ovat näiden mallien tapaan C-kirjaimen muotoiset, mutta S60:n takarekisteri on puskurin sijasta takaluukun kannessa.

Dieselit ovat Volvon uuden strategian mukaisesti historiaa, ja aloitusmallina toimii 250-hevosvoimainen T5-bensaturbo.
Dieselit ovat Volvon uuden strategian mukaisesti historiaa, ja aloitusmallina toimii 250-hevosvoimainen T5-bensaturbo. (Kuva Volvo)

Sisustassakin jatkuu Volvon nykymalleista tuttu linja. Kojelauta on identtinen V60:n kanssa, ja sen keskiosaa dominoi pystysuuntaan sijoitettu 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Sen avulla käytetään ruotsalaismerkin Sensus Connect -nimistä tietoviihdejärjestelmää, joka on tässäkin Volvossa yhteensopiva Android Auton ja Applen CarPlayn kanssa. Ajoavustimiinkin on panostettu, ja lisähintaan saatavilla on 130 km/h:n nopeuteen asti osittain itsenäiseen menoon kykenevä Pilot Assist.

Lisäksi auton hätäjarrutusjärjestelmän pitäisi tunnistaa ensimmäisenä systeeminä sekä jalankulkijat, pyöräilijät että villieläimet. Järjestelmä puuttuu myös peliin, jos uhkana on törmäys vastaantulijan kanssa. Kaikesta turvallisuusajattelusta huolimatta ajamisen hauskuuteenkin on panostettu. Volvon ylin pomo Håkan Samuelsson ylistääkin uutta S60:ta todelliseksi ajajan autoksi, jonka pitäisi heittää haaste BMW:n 3-sarjalle ja kumppaneille.

Lisähintaan saatavilla on 130 km/h:n nopeuteen asti osittain itsenäiseen menoon kykenevä Pilot Assist.
Lisähintaan saatavilla on 130 km/h:n nopeuteen asti osittain itsenäiseen menoon kykenevä Pilot Assist. (Kuva Volvo)

Myös moottorivalikoima heijastaa tätä asemointia. Dieselit ovat Volvon uuden strategian mukaisesti historiaa, ja aloitusmallina toimii 250-hevosvoimainen T5-bensaturbo. Se on vielä etuvetoinen, mutta kaikki muut versiot raapivat joka nurkasta. Toinen bensavaihtoehto on 310-heppainen T6, joka kiihtyy nelivedon avustamana 5,6 sekunnissa nollasta sataan. Lisäksi tarjolla on kaksi pistokehybridiä ja niistä toisen pohjalta tehty sporttiversio.

T6 Twin Enginessä on poltto- ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta 340 hevosvoiman kokonaisteho, ja T8 Twin Engine pistää vieläkin paremmaksi. Siinä on jo 390 heppaa ja 640 newtonmetrin vääntö, joiden turvin pyrähdys nollasta sataan sujuu vain 4,9 sekunnissa. Yhdistetyksi kulutukseksi kerrotaan silti vain 2,1–2,5 litraa satasella, mutta se lienee lähinnä teoreettinen arvo.

Kukkulan kuninkaana häärii puolestaan T8 Twin Enginen Polestar Engineered -sporttiversio, joka haastaa suorituskyvyllään esimerkiksi Audin S-mallit. Tämän mallin kokonaisteho on muhkeat 415 hevosvoimaa, ja kiihdytys satasen nopeuteen hoidetaan ainoastaan 4,7 sekunnissa. Volvon uusi aikakausi kuulostaa siis melkoisen sporttiselta, mutta hulppeat suoritusarvot toteutetaan poliittisesti korrektisti ainakin osittain sähkön avulla.

Lue myös: Volvo haastaa Audin ja BMW:n sporttiversiot sähkön avulla – uuden S60:n mallisto kruunataan Polestar Engineered -tehohybridillä

Kommentoi Facebookissa