Uusi tutkimus osoittaa – radio teki Sibeliuksesta kansainvälisen mediahahmon

Jean Sibelius kirjoituspöytänsä ääressä Ainolassa 1915. (Kuva Eric Sundström)

Umpinaisena pidetty 1930-luku olikin rajoja ylittävän säveltaiteen juhlaa.

TAIDEMUSIIKKI Yleisradion ja Suomen kuuluisimman säveltäjän Jean Sibeliuksen välille syntyi 1930-luvulla kiinteä suhde, jolla oli merkitystä niin radiotoiminnan kehitykselle kuin Sibeliuksen ja länsimaisen klassisen taidemusiikin asemalle.

Jean Sibelius (1865–1957) lopetti aktiivisen säveltämisen 1920-luvun lopulla. Samoihin aikoihin radiolähetykset yleistyivät Euroopassa. Suomessa alan keskeinen toimija oli vuonna 1926 perustettu Yleisradio, joka sai valtiollistamisen seurauksena monopoliaseman vuonna 1934.

Taideyliopiston tuore tutkimusartikkeli näyttää, miten AM-teknologian ja koordinoitujen yhteiskonserttien ansiosta Yleisradio osoitti, että sillä oli annettavaa myös kansainväliselle yleisölle. Sibeliuksen musiikki puolestaan levisi tehokkaasti maailmalle ja teki Sibeliuksesta itsestään juhlitun kansallissankarin ja kansainvälisen mediahahmon.

– Aiemmissa tutkimuksissa 1930-luku on usein nähty kulttuurisesti umpioituneena vuosikymmenenä, sanoo vieraileva tutkija Janne Mäkelä Taideyliopistosta.

Mäkelän tutkimuksen mukaan se oli kuitenkin myös kansainvälinen – ainakin mitä tulee radion ja klassisen musiikin intensiiviseen suhteeseen.

– Sibelius itse oli ahkera radiokuuntelija ja pysyi AM-lähetysten, lehtien ohjelmatietojen ja henkilökohtaisten verkostojen avulla hyvin perillä myös ulkomaisista radio-ohjelmista aina 1950-luvulle saakka.

1950-luvulla radion kansainvälinen ulottuvuus supistui uuden FM-teknologian vuoksi. Artikkelin keskeisenä tutkimusaineistona ovat suomalaiset sanoma- ja aikakauslehdet ja Yleisradion vuosikertomukset. Tutkimuskirjallisuus käsittää musiikkia, radiotoimintaa, kansainvälisyyttä ja Sibeliusta koskevia kirjoituksia.

Lue myös: Santtu-Matias Rouvali ja Lontoon Philharmonia-orkesteri – kaivattu paluu Tampereelle

Kommentoi Facebookissa