Valmistujaiset poksauttavat juhlajuomien kulutuksen – kuplivien myynti kasvaa jopa puolella

Alkoissa myydään uudenvuoden viikolla arviolta noin 450 000 pulloa kuohuviinejä ja samppanjoita.

Alkoissa myytiin uudenvuoden viikolla noin 450 000 pulloa kuohuviinejä ja samppanjoita, kesäjuhlat tuovat toisen myyntipiikin. (Kuva Fotolia)

Juhlia edeltävänä perjantaina ja lauantaina samppanjan myynti nousee yli 55 prosenttia.

KESÄJUHLAT Kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna nostetaan malja ammatteihin, ylioppilaiksi tai ylempiin tutkintoihin valmistuneille. Valmistujaisviikonloppu näkyy myös Alkoissa, sillä kuohujuomia ostetaan tänä aikana normaalia enemmän.

Valmistujaisviikonloppuna kuohuviinin myynnin arvioidaan kasvavan noin 35 prosenttia. Päivänsankareille skoolataan laadukkailla tuotteilla, sillä samppanjoiden myynnin arvioidaan kasvavan yli 55 prosenttia. Arviot perustuvat edellisvuoden myyntilukuihin.

Kuohuviini ei ole pelkkä onnittelumalja, vaan se liittyy myös juhlissa tarjottaviin ruokiin. Kuohuviinin valinnassa onkin tärkeää, että se on sopusoinnussa makujen kanssa.

– Keveämmän tyylin cava ja runsaan hedelmäinen prosecco ovat hyviä valintoja, kun juhlien ruoissa korostuvat kevyet ja raikkaat maut. Samppanja ja pitkään sakkakypsytetty kuohuviini ovat taas oivia valintoja täyteläisempien tarjottavien kumppaneiksi, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Selma Wennonen.

Kuohuviini toimii myös kumppanina juhlien jälkiruoille. Kakuille ja muille makeille herkuille kannattaa valita hieman makeampi kupliva.

Kuohuviinin tarjoilulämpötila on 5–8 °C. Se syntyy pitämällä juomaa jääkaapissa kolmisen tuntia. Jos pullo pitää viilentää nopeasti, pullo kannattaa panna hetkeksi vesi-jääseokseen.

Päättäjäisviikonloppu tuo paljon nuoria asiakkaita Alkon myymälöihin, joten henkilöllisyystodistuksia kysytään tällä viikolla erityisen tiheään. Alkossa ikä tarkistetaan kaikilta alle 30-vuotialta vaikuttavilta asiakkailta. Viime vuonna Alkossa kysyttiin paperit 3,8 miljoonaa kertaa – joka kolmas sekunti myymälöiden ollessa auki.

Kommentoi Facebookissa