TURVALLISUUS Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tietoon tuli viime vuonna 36 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esimerkiksi kuolemantapaukset, rankavammat ja isot murtumat.
Yhdessätoista onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kahdeksan oli hukkumisia. Laskettelussa, luontopalveluissa ja moottoriurheilussa kuoli kaikissa yksi asiakas.
Kolmannes vakavista onnettomuuksista eli 13 tapausta sattui palvelun asiakkaana olleelle alaikäiselle lapselle tai nuorelle. Onnettomuudet tapahtuivat nuorten suosimissa palveluissa, esimerkiksi uinnissa, ratsastuksessa, trampoliinipuistoissa ja leikkipaikoilla.
Ilmoituksia asiakkaan loukkaantumisesta palvelussa tuli yhteensä 177 kpl. Suurin osa loukkaantumisista oli lieviä.
– Viime vuosi oli palvelusektorilla hyvin poikkeuksellinen. Monet palvelut olivat kiinni matkustus- ja kokoontumisrajoitusten vuoksi. Silti vakavia onnettomuuksia tapahtui suunnilleen sama määrä kuin aiempinakin vuosina, kertoo johtava asiantuntija Mervi Murtonen.
Rajoitusten vaikutus palveluiden käyttöön näkyy kuitenkin myös tapaturmatilastoissa. Esimerkiksi Lapin moottorikelkkasafareilla on aiempina vuosina loukkaantunut vakavasti useampia turisteja. Viime vuonna näitä vakavia loukkaantumisia ei tullut Tukesin tietoon yhtään.
Koronapandemia vaikutti palveluiden käyttöön eri tavoin, Yleisötapahtumien, matkailu- ja ohjelmapalveluiden sekä monien sisäliikuntapalveluiden käyttö romahti, kun taas monien ulkona tarjottavien liikuntapalveluiden käyttö lisääntyi merkittävästi. Esimerkiksi kansallispuistot, frisbeegolf, golf ja ratsastus raportoivat lisääntyneistä asiakasmääristä.
Asiakkaiden tekemien reklamaatioilmoitusten määrä on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Reklamaatioilmoitukset koskevat onnettomuuksia tai asiakkaan havaintoja palvelun aiheuttamista vaaroista.
– Asiakkaiden tekemien ilmoitusten määrän kasvu ei välttämättä vielä kerro palveluiden turvallisuuden laskusta, vaan siitä, että kuluttajat osaavat nyt ilmoittaa meille palveluissa havaitsemistaan vaaroista ja onnettomuuksista, Murtonen sanoo.
Esimerkkejä kuluttajapalveluiden vakavista onnettomuuksista vuodelta 2020 ovat, kun henkilö sukelsi uimalaiturilta pää edellä pohjaan ja halvaantui, ratsastaja putosi hevosen selästä ja seurauksena oli sisäelinvamma, lapsi löydettiin veden alle vajonneena uimahallista ja todettiin kuolleeksi, laskettelija osui aitatolppaan rinteen sivussa, meni tajuttomaksi ja sai ruhjeita sekä kun lapsi laski pulkalla lauta-aidan ali, meni tajuttomaksi ja sai kasvoihinsa ruhjeita.
– Onnettomuuksista ilmoittaminen on palveluntarjoajan lakisääteinen tehtävä. Valitettavasti kaikki onnettomuudet eivät kuitenkaan tule Tukesin tietoon. Kuka tahansa voi ilmoittaa palvelussa havaitsemastaan vaarasta tai onnettomuudesta Tukesiin, Murtonen sanoo.
Tukes teki palveluihin 243 tarkastusta, joista 67 tarkastuksella eli 27 prosentissa havaittiin vakavia puutteita, joista annettiin palveluntarjoajalle kehotus niiden korjaamiseksi.
Vastuu palvelun turvallisuudesta on aina palveluntarjoajalla. Tukes valvoo kuluttajapalveluiden turvallisuutta riskiperusteisesti vuosittaisen valvontasuunnitelmansa mukaisesti. Tukes ei ennakkotarkasta uusia palveluita tai palvelukohteita.
Kommentoi Facebookissa