Vapaat markkinat vai valtion monopoli – kumpi on parempi vaihtoehto rahapelialalle?

Internetissä, kotona ja yksin pelaaminen ovat lisääntyneet, kioskilla pelaaminen puolestaan vähentynyt.

Internetissä, kotona ja yksin pelaaminen ovat lisääntyneet, kioskilla pelaaminen puolestaan vähentynyt. (Kuva Veikkaus)

Kirjoittajamme pohtii, pitäisikö Suomen siirtyä rahapeleissä esimerkiksi Ruotsin malliin.

RAHAPELIT Suomalaisen rahapelijärjestelmän ja valtionyhtiö Veikkauksen ympärillä on riittänyt vilkkaasti keskusteltua viime kuukausien aikana. Nykyinen Veikkaus on valtion omistama rahapeliyhtiö, joka syntyi vuoden 2017 alussa, kun Fintoto, Raha-automaattiyhdistys ja vanha Veikkaus yhdistyivät.

Veikkauksella on monopoli eli yksinoikeus rahapelien järjestämiseen Suomessa, sillä on yli 6 500 myyntipistettä ja noin 90 omaa pelisalia ympäri Suomea. Vain Ahvenanmaalla toimii maakuntahallituksen omistama ja maakunnan luvalla toimiva kansainvälinen rahapeliyritys Paf.

Veikkauksen liikevaihto vuonna 2018 oli 3 154,7 miljoonaa euroa ja tulos 1 014,2 miljoonaa euroa. Liikevaihdosta 57,9 prosenttia tuli myyntipaikoista ja 42,1 prosenttia digitaalisesta kanavasta. Miljardituloksesta riittää rahaa myös ongelmapelaamisen hoitoon sekä yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Hyväntekeväisyys pysyykin suurimpana monopolia puolustavana argumenttina Suomessa.

Rahapelien valtion monopoli tarkoittaa, että valtio hallinnoi ja säätelee kaikkia rahapeleihin liittyviä palveluita yksinomaisesti. Mitään rahapelitoimintaa ei voi ylläpitää tai mainostaa kukaan muu toimija kuin valtion oma organisaatio. Kansainväliset toimijat eivät voi astua markkinoille laillisesti ja alkaa tekemään tuottoa yritykselleen maassa, jossa on voimakas rahapelimonopoli.

Vuonna 2019 virallinen valtion monopoli oli kaikissa tai useissa rahapelien eri muodoissa Suomessa ja Norjassa sekä osin Ranskassa, Kreikassa, Itävallassa ja muutamissa muissa maissa. Suurin osa eurooppalaisista valtioista on jo vaihtanut avoimille markkinoille. Molemmilla lähestymistavoilla on haittansa ja hyötynsä.

Suomessa on lähes kuusi kertaa enemmän rahapeliautomaatteja kuin Ruotsissa ja Norjassa.
Suomessa on lähes kuusi kertaa enemmän rahapeliautomaatteja kuin Ruotsissa ja Norjassa. (Kuva Veikkaus)

Lottovoitto syntyä Suomessa?

Euroopan komissio painottaa, että valtion monopoleja voidaan suosia, jos ne hallitsevat paremmin rahapelien kielteisiä vaikutuksia. Juuri tämä syy on oikeuttamisperuste monopolille Suomessa – näin uskotaan voitavan minimoida aiheutuneita haittoja, kuten peliriippuvuutta.

Suomalaiset rakastavat rahapelejä ja kulutuskäyttäytymistä on tutkittu muun muassa THL:n toimesta. Tämän raportin perusteella kolme neljästä yli 15-vuotiaasta suomalaisesta pelasi kasinopelejä tai lottosi säännöllisesti. Noin 63 prosenttia haastatelluista kansalaisista on sitä mieltä, että peliriippuvuus on kansallinen ongelma, kun taas 56 prosenttia sanoo, että ongelma on kasvanut viime vuosien kuluessa.

Mielenkiintoinen tieto on, että nettipelaaminen ei ole laajalle levinnyttä Suomessa. Vain 12 prosenttia ongelmapelaajista pelaa yksinomaan netissä. Kuitenkin 29 prosenttia ongelmapelaajista ja 43 prosenttia silloin tällöin pelaavista pelaajista käy säännöllisesti fyysisissä pelipaikoissa pelaamassa.

Hajasijoitettujen automaattien kokonaismäärää tullaankin vähentämään Veikkauksen arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä jopa 8000 kappaleella. Tällä hetkellä eri puolilla Suomea on kioskeissa, kaupoissa, ravintoloissa ja huoltoasemilla noin 18 500 automaattia.

Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että valtio ei käytännössä ole ainoa kasinopelien tarjoaja Suomessa. Jos tarkastellaan nettikasinoiden tietokantoja kuten Casino Gurua voidaan huomata, että monet ulkomaiset nettirahapelioperaattorit hyväksyvät pelaajia Suomesta. Helsinki Times uutisoikin, että suomalaiset hävisivät 300 miljoonaa euroa ulkomaiden kasinoilla nettipelaamisen kasvavan suosion vuoksi.

Rahapelaaminen Suomessa.
Rahapelaaminen Suomessa. (Kaavio THL)

Ranskalaiset ehkäisevät rikollisuutta

Tiukasta nettirahapelimarkkinoiden säätelystä tunnettu Ranska on merkittävä erityisesti sen kansallisen loton monopolin, FDJ:n ansiosta. Se on viiden rikkaimman lottopelin joukossa maailmanlaajuisesti, ja tuottaa yli 16 miljardia euroa liikevaihtoa joka vuosi.

Vuonna 2010 EU painosti Ranskaa avaamaan markkinat, ja tämän jälkeen hallitus ei ole enää ohjannut täysin nettirahapelaamista, joka sisältää vain urheiluvedonlyönnin ja totopelit. Sitä vastoin hedelmäpeleillä ja korttipeleillä varustetut nettikasinot ovat kiellettyjä. Esimerkiksi Ranskassa 1600-luvulla keksitty ruletti on peli, jota ei nykyään voi pelata maassa virallisesti netissä. Mitä monopoliin tulee, sitä ei tulla avaamaan kilpailulle ihan lähiaikoina.

Yleishyödyllisten argumenttien sijasta Ranskan viranomaisilla on toinen oikeuttamisperuste lottomonopolin ylläpitämiseksi. Kyseessä on rikollisuuden ehkäisy alalla: rahapeliyritykset ovat alttiita petoksille ja rahanpesulle. FDJ:llä on ranskalaisten mielestään kaikki aseet laittomien markkinoiden kasvun ehkäisylle.

Malta vapautti rahapelit vuonna 2004 ja sen tarjoamalla EU-lisenssillä peliyhtiöt voivat tarjota nettipelejä myös muihin maihin, kuten Suomeen.
Malta vapautti rahapelit vuonna 2004 ja sen tarjoamalla EU-lisenssillä peliyhtiöt voivat tarjota nettipelejä myös muihin maihin, kuten Suomeen. (Kuva Fotolia)

Näin naapurimaissa

Norjan rahapelilainsäädäntö on kaksijakoinen. Rahapelipalvelujen suhteen on olemassa monopoli, joka kuuluu Norsk Tipping ja Norsk Rikstoto -yhtiöille. Teoriassa kaupallisten operaattorien tulisi hakea lupaa rajoitetun toiminnan tarjoamiseen, mutta he eivät saisi siltikään lupia. Lisäksi yhtiöiden tulisi maksaa 35 prosenttia voitostaan Norsk Tippingille ja varata toiset 30 prosenttia hyväntekeväisyyteen.

Käytännössä kukaan ei kuitenkaan rankaise norjalaisia monopolin ulkopuolisen operaattorin valitsemisesta. Kansalaiset saavat osallistua mihin tahansa rahapelaamiseen netissä tai kivijalkapaikoissa, myös laittomissa, sillä Norjan rahapelaamiseen liittyvät lait eivät kiellä sitä. Vaikka hallituksella olisi mahdollisuus vapauden kieltämiseen, he eivät keskity siihen tällä hetkellä, vaan painopiste on vakavimmissa ongelmissa muilla talouden alueilla.

Ruotsi säilytti rahapelimonopolinsa pitkään, tarkalleen jo vuodesta 1934 lähtien. Kaikki laillinen rahapelaaminen maassa toimi kansallisen pelitarjoajan Svenska Spelin alla. Mutta kuten Norjassakin, monet ihmiset suosivat silti pelaamista netissä ulkomaisilla nettisivuilla. Tämä johti ruotsalaisten viranomaisten suunnanmuutokseen ja täydellisen rahamonopolin jättämiseen.

Alkaen 1. tammikuuta 2019 maa alkoi tarjota lisenssejä nettipelioperaattoreille, säilyttäen silti täyden hallinnan fyysisillä kasinoilla, lotossa ja fyysisissä peliautomaateissa. Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä entinen rahapelimonopoli Svenska Spel ja hevoskilpailumonopoli ATG kattoivat edelleen melkein 50 % kaikesta rahapelaamisen tuottamasta liikevaihdosta yli 60 kilpailijasta huolimatta. Näihin kuului muun muassa isoja brändejä, kuten 888 Casino ja Betfair.

Nettipelioperaattorien tulee maksaa Ruotsin valtiolle 18 prosenttia veroa, joka on kuitenkin paljon vähemmän kuin Norjassa ja jopa vapaasti pelialalla toimivissa maissa kuten Italiassa.

Sloveniassa ja Irlannissa ei ole rahapelaamisessa minkäänlaista sääntelyä, kun taas Slovakia ja Alankomaat ovat siirtymässä lisenssijärjestelmään.
Sloveniassa ja Irlannissa ei ole rahapelaamisessa minkäänlaista sääntelyä, kun taas Slovakia ja Alankomaat ovat siirtymässä lisenssijärjestelmään. (Kaavio EGBA)

Vapaasti toimivat markkinat Euroopassa

Toisin kuin monopoli, jossa valtio tai yksi yhtiö hallitsee koko operaatiota, vapaiden markkinoiden malli johtaa siihen, että pienemmät yritykset tarjoavat palveluitaan koko maassa. Paras esimerkki tällaisesta on Ison-Britannian pelimarkkinat, jonka lainsäädäntöä pidetään parhaiten organisoituna.

Vapaat markkinat eivät tarkoita, että Ison-Britannian viranomaiset toimisivat leväperäisesti epäilyttävien pelioperaattorien kohdalla. Luvan saamiseksi operaattorien tulee noudattaa tiukkoja vaatimuksia, jotka takaavat korkean turvallisuustason ja ehkäisevät laittomia toimijoita pääsemästä markkinoille.

Voisi odottaa, että peliriippuvuutta esiintyisi enemmän maassa, jossa uhkapelaaminen on vain yksi kaupallinen ala muiden elinkeinojen rinnalla. Näin ei kuitenkaan ole. Vain 0,7 % briteistä kokee ongelmia kasinopelien tai vedonlyönnin kanssa, kun taas monopolistisessa Suomessa tämä prosenttiluku on 2,7.

Veikkaus tukee myös urheilua. Jyväskylän yliopiston tuore tutkimus selvitti suomalaisten pääsarjatason palloilujoukkueiden näkemyksiä Suomen rahapelijärjestelmästä. Nykyisen suomalaisen rahapelijärjestelmän arvioi parhaaksi oman toiminnan kannalta kuitenkin vain 24 prosenttia ja toimilupaperusteiseen järjestelmään siirtymistä piti kannattavana noin puolet eli 49 prosenttia.

Joten mikä olisi sopivin vaihtoehto nykyisin alalle? Täysi vapaus vai turvallisempi ympäristö?

Vaikka monopoli auttaa seuraamaan ongelmapelaamisen tapauksia, suurin motivaattori tähän malliin on itse liikevaihto. Järjestelmää eivät tue Euroopan komissio, pelaajat tai pelioperaattorit, ja se onkin aidosti tuottoisaa vain valtiolle. Hyvin organisoiduilla vapailla markkinoilla asiakassuojan taso on yhtä suuri, tai jopa korkeampi kuin valtion hallitsemana.

Lisäksi terveellinen kilpailu johtaa parempaan asiakaspalveluun ja nopeampaan teknologian kehittymiseen: kaikki pyrkivät tekemään parhaansa pitääkseen asiakkaansa. Tästä johtuen vapaata markkinamallia voidaan pitää parhaimpana tämänhetkisessä peliympäristössä.

  • Kirjoittaja on ulkomailla työskentelevä kansainvälisen pelialan asiantuntija

Kommentoi Facebookissa