LIIKENNEVERKKO Aamulla klo 8.50 Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi toiveikkaan tiedotteen otsikolla Nyt on keskustelun aika – ota kantaa liikenneverkon kehittämiseen. Kaksitoista tuntia myöhemmin liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti, että liikenneverkkoyhtiön valmistelu keskeytetään.
Mitä tuona aikana ehti tapahtua? Kansalaiset saattoivat antaa palautetta erityisesti sitä varten perustetulla sivustolla tai sähköpostitse. Julkisilla foorumeilla esitettyjen kommenttien mukaan suomalaisten vastustus Bernerin hankkeelle julkisen tieverkon yhtiöittämisestä oli poikkeuksellisen kova.
Myös valtiovarainministeri Petteri Orpo ehti tänään tyrmätä liikenneministerin heiton 100 miljoonan euron tuesta autoveron poistamisen kompensoimiseksi. Orpon mukaan rahaa ei ole, ja jos olisikin, sille olisi tärkeämpiä käyttötarkoituksia.
Tilanne oli erikoinen – Berner esitti suunnitelmia ja hallituksen muut ministerit joutuivat kilpaa kumoamaan ne. Ainoastaan pääministeri Juha Sipilä oli hiljaa, ehdittyään kuitenkin kiittämään Berneriä hyvin tehdystä selvitystyöstä. Autokauppa ja markkinat olivat sekaisin, pääministeriä vaadittiinkin jo tekemään peli selväksi.
Maanantaina illalla julkaistussa Bernerin tiedotteessa kerrataan, kuinka hallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voitaisiin tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa.
”Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen.”
”Haluan kiittää kaikkia valmistelutyöhön osallistuneita perusteellisen selvityksen tekemisestä ja uusien rohkeiden ajatusten esille tuomisesta. Kiitän myös kansalaisia ja sidosryhmiä saamastamme arvokkaasta palautteesta. Työmme ei mennyt hukkaan, vaan palvelee varmasti tavalla tai toisella liikenteen uudistustyössä, jota meidän on määrätietoisesti jatkettava. Tarvitsemme jatkossakin rohkeutta tehdä uusia, ennakkoluulottomia avauksia liikenteen kehittämiseksi tulevaisuuden tarpeisiin.”
Liikenne- ja viestintäministeriö keskeytti samalla liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen sekä kansalaisten Ota kantaa -keskustelun verkkosivuilla. Alun perin määräaika erilaisille lausunnoille oli 6. helmikuuta 2017 asti.
Kohuttu liikenneverkkoyhtiö on nyt haudattu – ainakin toistaiseksi. Mielenkiintoista on nähdä, minkälainen tulevaisuus on asiat sekaisin saattaneella liikenneministeri Anne Bernerillä.
Kommentoi Facebookissa