ALKOHOLI Vuonna 2023 Alkosta ostettiin noin 76,9 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 4,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2022 myynti oli noin 80,3 miljoonaa litraa.
Vuonna 2023 viinien myyntilitrat laskivat 3,7 prosenttia, väkevien 4,4 prosenttia, panimotuotteiden 6,2 prosenttia ja alkoholittomien myynti 7,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Punaviinien litramyynti laski 5 prosenttia, valkoviinien 2,1 prosenttia ja kuohuviinien 5,6 prosenttia. Roseeviinien myynti pysyi lähes ennallaan.
Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä, joita valikoimassa vuoden aikana oli lukumääräisesti yli 8 500. Väkevien osuus litramyynnistä oli 28 prosenttia, panimotuotteiden 9 prosenttia ja alkoholittomien myynti prosentin.
Asiakaskäyntejä oli viime vuonna 50,7 miljoonaa, määrä laski 2,6 prosenttia vuoteen 2022. Vuoden 2023 myynnin kautta alkoholijuomaveroa kertyi 575,6 miljoonaa euroa – vuonna 2022 luku oli 599,8 miljoonaa – ja arvonlisäveroa 278,6 miljoonaa euroa.
– Monelle alkoholin hinnoissa veron osuus on yllättävä. Kymmenen euron viinipullosta meille jää noin 1,70 euroa myyntikatetta. Veron osuus 10 euron pullosta on viisi euroa, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Myytyjen tuotteiden keskihinta nousi viime vuonna parisen prosenttia. Alkon hinnoittelu on erityistehtävän piiriin kuuluvilla yli 5,5 prosenttisilla alkoholijuomilla avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin.
Alkoholin matkustajatuonti on ollut selvässä kasvussa viime vuonna, mikä on omalta osaltaan vaikuttanut Alkon myyntiin. Ulkomaisista nettikaupoista ostetun alkoholin määrä oli puolestaan viime vuonna reippaassa laskussa. THL julkaisee koko vuoden 2023 luvut alkoholin matkustajatuonnista ja verkko-ostoista myöhemmin tammikuussa.
Kommentoi Facebookissa