AUTOT Autojen todellisilla kulutuksilla ei ole ollut enää pitkään juuri mitään tekemistä niille ilmoitettujen virallisten arvojen kanssa. Laboratoriomittauksiin perustunut New European Driving Cycle -normi on ollut niin harhaanjohtava, että se joutuu tekemään tämän vuoden syyskuusta lähtien tilaa uudelle WLTP-mittaustavalle.
WLTP huomioi entistä paremmin todellisten ajotilanteiden aiheuttamat päästöt ja kulutuksen, mikä on aiheuttanut melkoista päänvaivaa autonvalmistajille. Erityisesti monia tehokkaita bensakoneita on ollut vaikea saada sovitettua uuteen normistoon. Esimerkiksi BMW joutui lopettamaan 7-sarjan bensiiniversioiden myynnin Euroopassa peräti vuoden ajaksi, kunnes auton päivitetty versio esitellään.
Myös M3-sporttisedanin nykysukupolven valmistus lopetettiin etuajassa, koska pian markkinoilta poistuvaa mallia ei olisi kannattanut enää muokata WLTP-kelpoiseksi. Monia muitakaan autoja ei pysty tällä hetkellä tilaamaan, koska niitä modifioidaan täyttä häkää uuden normin mukaisiksi. Tämä koskee muun muassa BMW M550i:tä ja Porschen useita malleja.

Viime päivinä vastaavia uutisia on kantautunut myös VW-konsernin leiristä. GTI-luokan autojen tehokkaimpaan päähän kuuluva Seat Leon Cupra 300 joutuu WLTP:n vuoksi luopumaan 10 hevosvoimasta, ja auto tunnetaan jatkossa Cupra 290 -nimellä. Tämä on lähes noloa, koska autoa myytiin jo aiemmin tuolla mallinimellä ennen päivitystä 300-hevosvoimaiseksi.
Nyt emomerkki Volkswagen ilmoitti puolestaan, että Golfin nelivetoinen R-huippuversio joutuu vastaavan operaation kohteeksi. R:n kaksilitraisessa turbokoneessa on ollut toissavuotisen faceliftin jälkeen 310 heppaa aiempien 300 hevosvoiman sijasta, mutta WLTP pakottaa palaamaan vanhaan teholukemaan.
Brittiläisen Autocarin tietojen mukaan tämä johtuu siitä, että autoon joudutaan asentamaan typen oksideja entistä paremmin leikkaava ja tehoja rajoittava pakoputkisto. Samalla muutakin valikoimaa viilataan kysynnän ehdoilla. Ainakin Isossa-Britanniassa saa jatkossa ainoastaan DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettua viisiovista hatchbackia, eli kolmiovinen versio ja manuaalivaihteisto pudotetaan pois. Farmarimallin jatkosta ei ole vielä tietoa, mutta mitään Golf R:ää ei myydä enää kovin kauan.
Nykyinen seitsemännen sukupolven Golf poistuu nimittäin tuotannosta ensi vuoden mittaan täysin uuden seuraajan tieltä. Siinä WLTP on huomioitu jo alusta alkaen, mutta lähiaikoina voi olla tiedossa vielä lisää muutoksia uutta normistoa varten muokattaviin nykyisiin automalleihin.
Veikkaamme, että seuraava uhri on Audi S3. Siinä käytetään nimittäin identtistä tekniikkaa Golf R:n kanssa, joten rinkulamerkin sporttimallikin saattaa joutua tyytymään jatkossa ”vain” 300 hevosvoimaan.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa