AUTOT Jos pitäisi nimetä maailman ikonisin automalli, Kuplavolkkari olisi varsin vahva ehdokas tämän tittelin saajaksi. Adolf Hitlerin kansanautoideasta jo 1930-luvulla alkunsa saaneen kuoriaisen suunnittelusta vastasi itse Ferdinand Porsche, joka hyödynsi tuolloin muodissa ollutta takamoottorirakennetta ja ilmajäähdytteistä tekniikkaa.
Kupla oli teknisiltä perusratkaisuiltaan vanhentunut jo 1950-luvulla, jolloin auton nousukiito vasta kunnolla alkoi. Sympaattisesta VW:stä tuli yksi maailman myydyimmistä automalleista, joka joutui Euroopassa jo 1970-luvulla etuvetoisen Golfin korvaamaksi. Kuplan ura jatkui kuitenkin Etelä-Amerikassa, jossa viimeiset yksilöt valmistettiin vasta vuonna 2003.
Kuplan henkeä on yritetty tuoda kahteenkin retrotulkintaan, eli 1990-luvun lopulla lanseerattuun New Beetleen ja vuonna 2011 esiteltyyn nykyiseen Beetleen. Golfin etuvetotekniikkaan pohjautuneet autot eivät kuitenkaan ole onnistuneet herättämään esikuvansa kaltaisia sympatioita, ja niinpä VW on päättänyt poistaa Beetlen mallistostaan alavireisten myyntilukemien vuoksi. Kuplan taru ei ole kuitenkaan välttämättä kokonaan ohi, koska seuraava tulkinta saatetaan tehdä takamoottorisen täyssähkötekniikan pohjalta.

Sähköistä ja todennäköisesti neliovista Kuplaa saadaan kuitenkin odotella vielä useampi vuosi, jos auton tuotantosuunnitelmille näytetään vihreää valoa. Vaikka nykyisen Beetlen kohtalo on jo sinetöity, auto sai paistatella vielä kerran kansainvälisen autonäyttelyn parrasvaloissa. VW esitteli nimittäin Los Angelesissa polttomoottorisen Beetlen joutsenlaulua merkitsevän Final Editionin, joka tekee kunniaa alkuperäisen Kuplan viimeiseksi jääneelle Última Edición -versiolle.
Beetle Final Editionia tarjotaan sekä umpi- että avomallina, ja värivalikoimasta löytyy kaksi klassista sävyä. Safari Uni ja Stonewashed Blue -nimiset värit ovat saaneet inspiraationsa vuoden 2003 Última Ediciónista, mutta autoon saa huomaamattomampiakin sävyjä. Niiden joukkoon lukeutuvat perusvalkoinen, helmiäismusta ja metalliharmaa. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös 17-tuumaiset pyörät ja umpiversion lasikattoluukku.
Sisätiloissa on puolestaan kangasta ja keinonahkaa penkeissä sekä nahkaratti. Sisustaa on höystetty myös ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla polkimilla, tunnelmavalaistuksella ja automaatti-ilmastoinnilla. Vakiovarustelistalta löytyvät lisäksi 6,3-tuumaisella ruudulla varustettu Composition Media -tietoviihdejärjestelmä, kiiltävän mustia koristeosia ja avaimeton käyttö.
Enemmän luksusta kaipaaville tarjotaan Beetle Final Edition SEL:ää, jossa on muun muassa tuplaksenonit, ledeillä toteutetut päiväajoavalot ja leditakavalot. Lisäksi tässä versiossa on 18-tuumaiset vanteet, ruututikkauksilla höystetyt penkit ja navigaattori vakiona. Final Editionin molempia malleja vauhdittaa kaksilitrainen turbonelonen, joka tuottaa vajaat 180 hevosvoimaa ja noin 250 newtonmetrin väännön. Voimansiirrosta vastaa aina kuusivaihteinen automaatti.
Lopuksi vielä huonoja uutisia eurooppalaisille asiakkaille. Final Edition tulee nimittäin tarjolle ainoastaan USA:ssa, jossa auton hinnat alkavat noin 23 000 dollarista.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Volkswagen esitteli edullisimman katumaasturinsa – T-Crossiin ei saa nelivetoa edes lisävarusteena
Kommentoi Facebookissa