AUTOT Pikes Peak on yli neljän kilometrin korkuinen vuori, joka sijaitsee USA:n Coloradossa. Kalliovuoriin kuuluvalla huipulla on kisattu myös autoilla jo ammoisista ajoista lähtien. Pikes Peakin mäkikisa ajettiin perinteisesti soraralleja vastaavissa olosuhteissa, kunnes vuoren huipulle johtava tie päällystettiin muutama vuosi sitten. Näyttävimmät suoritukset Pikes Peakilla tehtiin kuitenkin soralla, ja esimerkiksi Ari Vatasen sekä Walter Röhrlin ajot 1980-luvulla kuuluvat autourheilun legendojen joukkoon.
Reitin asfaltointi on johtanut siihen, että Pikes Peakin kalusto on alkanut muistuttaa ralliautojen sijasta enemmän esimerkiksi Le Mansissa käytettäviä kilpureita. Lisäksi sähköautot ovat yleistyneet mäkikisassakin. Niiden ennätys on Rhys Millenin nimissä, joka tykitti Toyotan sponsoroimalla sähkökilpurilla kaksi vuotta sitten tarkalleen kahdeksan minuutin ja 57,118 sekunnin aikaan.
Nyt Volkswagen aikoo tavoitella sähköautojen uutta ennätystä. Saksalaiset julkaisivat tietokoneella tehtyjä kuvia ID R:ksi nimetystä kilpuristaan, joka tuodaan Pikes Peakilla tulevana kesänä ajettavaan mäkikisaan. VW:n kilpa-auto seuraa viime vuosien suuntausta, ja niinpä sekin on kuin Le Mansin lähtöviivalta. Aerodynamiikkaan on panostettu kunnolla, koska Pikes Peakin mutkissa kaivataan mahdollisimman suurta downforcea.

ID R:n nokkaa koristaa iso splitteri, ja auton keskilinjaa pitkin kulkeva siipi ulottuu massiiviseen takaspoileriin asti modernien prototyyppikilpurien tavoin. Lisäksi ilmaa kanavoidaan takapään diffuusorille pidon takaamiseksi. Autolla ei ole siis ainakaan ulkoisesti mitään tekemistä Volkswagenin tuotantomallien kanssa, mutta sen tarkoituksena on markkinoida tekniikkansa avulla merkin tulevia sähköautoja.
ID-sarjan sähköautojen tuotanto aloitetaan Saksan Zwickaussa sijaitsevassa tehtaassa ensi vuoden loppupuolella, joten sähkötekniikan mainostaminen aloitetaan jo hyvissä ajoin kilpa-auton avulla. Kilpurin mallimerkinnän R-kirjain yhdistää sen puolestaan Volkkarin sporttisimpiin katuautoihin, jotka voivat tulevaisuudessa liikkua joko kokonaan tai osittain sähkön voimin. ID R:n tekniikasta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta sitä vauhdittaa todennäköisesti kaksi sähkömoottoria useimpien ID-konseptiautojen tavoin.
Tämä tekee Pikes Peak -kilpurista nelivetoisen, ja virta saadaan isosta litiumioniakusta. Siinä käytettäneen vastaavaa kennoteknologiaa kuin Volkswagenin tulevissa tuotantosähköautoissa. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi, että maailman tunnetuimmassa mäkikisassa kilpailemisella ei ole pelkästään symbolista mainosarvoa, vaan siellä kerättyjä kokemuksia voidaan hyödyntää myös kadulle tarkoitettujen sähköautojen kehitystyössä.
Tämä ei ole muuten ensimmäinen kerta, kun Volkswagen lähtee mukaan Pikes Peakin koitokseen. Coloradossa nähtiin nimittäin jo 31 vuotta sitten Golfin pohjalta tehty kaksimoottorinen kilpuri, jossa oli reilut 650 hevosvoimaa. Tuolloin kisa päättyi valitettavasti keskeytykseen vaihteistovian vuoksi, joten toivottavasti saksalaisilla on parempi onni sähkökilpurinsa kanssa.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa