Volvon Polestar-sporttimallit saavat hybridivoimaa

Polestarin uudet hybridit tehdään ison S90-sedanin ja vastaavan V90-farmarimallin pohjalta.

Polestarin uudet hybridit tehdään ison S90-sedanin ja vastaavan V90-farmarimallin pohjalta. (Kuva Volvo)

Autoja odotellaan myyntiin aikaisintaan ensi vuoden puolella.

AUTOT Polestar on ruotsalainen viritys- ja kilpa-autopaja, jonka kanssa Volvo on tehnyt yhteistyötä jo vuodesta 1996 lähtien. Autonvalmistaja nielaisi Polestarin kokonaan pari vuotta sitten, ja tehtaan hovivirittäjän johtoon nimitettiin Volvon Ison-Britannian toimintoja aiemmin luotsannut Nick Connor.

Polestarin asema vastaa siis periaatteessa Mercedes-AMG:tä, BMW:n M-divisioonaa ja Audi Sportin RS-osastoa, mutta toiminta on paljon pienimuotoisempaa ja tuotevalikoima on huomattavasti suppeampi. Lisäksi nykyiset Polestar-Volvot ovat teholukemiltaan kaukana saksalaisbrändien muskelimalleista.

Tavoitteena on erottua niistä jatkossakin, ja niinpä Polestar on siirtymässä hybridivoimaan. Tämä on varsin looginen päätös, koska tehokkaimmat tavallisetkin Volvot ovat tällä hetkellä bensakonetta ja sähkömoottoria hyödyntäviä hybridejä. Polestarin omien hybridisporttien kehitystyö vie kuitenkin vielä jonkin aikaa, joten autoja odotellaan myyntiin aikaisintaan ensi vuoden puolella.

Polestarin uudet hybridit tehdään ison S90-sedanin ja vastaavan V90-farmarimallin pohjalta. Niiden tämänhetkisiä T8-huippuversioita vauhdittaa turbo- ja kompressoriahdetun kaksilitraisen bensanelosen sekä sähkömoottorin yhdistelmä, josta irtoaa reilun 400 hevosvoiman kokonaisteho ja 640 newtonin huippuvääntö.

Mallien tämänhetkisiä T8-huippuversioita vauhdittaa turbo- ja kompressoriahdetun kaksilitraisen bensanelosen sekä sähkömoottorin yhdistelmä.
Mallien tämänhetkisiä T8-huippuversioita vauhdittaa turbo- ja kompressoriahdetun kaksilitraisen bensanelosen sekä sähkömoottorin yhdistelmä. (Kuva Volvo)

Lukemat ovat ihan mukiinmeneviä, mutta silti varsin kaukana saksalaissporttien tasosta. Niiden teholukemat hätyyttelevät jo 600 heppaa, ja vääntöäkin on vähintään 700 newtonin verran. Volvon uusiin Polestar-autoihin on tulossa kyllä lisävoimaa, mutta tavoitteena ei ole silti lähteä hevosvoimasodan melskeisiin. Tarkoituksena on optimoida T8:n hybridijärjestelmä ja parantaa erityisesti voimanlähteen ajettavuutta sekä kaasuvastetta. Tämän myötä puhtaan sähkökäytön toimintamatka saattaa lyhentyä, mutta urheilullisuus vaatii uhrauksensa.

Vaikka jo ensi vuotta on väläytelty uusien Polestar-mallien lanseerausajankohdaksi, Amerikan Volvon johtaja Lex Kerssemakers antoi aiheesta astetta varovaisempia kommentteja tammikuisessa Detroitin autonäyttelyssä. Hänen mukaansa isoja sportti-Volvoja ei kannata odotella kuin vasta kahden vuoden päästä. Suunnitelmat ovat kuulemma siinä vaiheessa, että asian virallista julkistustakin saadaan odottaa vielä vähän aikaa.

Ison-Britannian Volvoa johtava Jon Wakefield ei myöskään suostunut kertomaan autoista vielä tarkempia tietoja, mutta uudet Polestarit ovat hänen mukaansa niin jännittäviä ja kilpailijoistaan erottuvia, että ne tulevat suorastaan järisyttämään markkinoita.

Kommentoi Facebookissa