AUTOT Volkswagenin avoautojen historia ulottuu aivan merkin alkutaipaleille asti. Jo ennen toista maailmansotaa Kuplasta esiteltiin avokattoisia prototyyppejä, ja sodan jälkeen Hebmüller-koripaja rakensi kansanauton pohjalta todella tyylikkään 2+2-paikkaisen avon. Se jäi kuitenkin harvinaisuudeksi, kun Karmannin valmistama nelipaikkainen avomalli valtasi markkinat. Saksan Osnabrückissä sijaitseva koritehdas jatkoi avokuplan valmistusta peräti vuoteen 1980 saakka, kunnes moderni Golf syrjäytti lopulta jo ikivihreäksi muuttuneen klassikon.
Turvakaarella varustettua ensimmäisen sukupolven avo-Golfiakin tehtiin melkein 15 vuoden ajan, kunnes autolle esiteltiin seuraaja kolmannen sukupolven Golfin pohjalta. Seuraavan täysin uuden katottoman Golfin vuoro oli vasta vuonna 2011, jolloin turvakaarensa kadottanut auto jatkoi kompaktiluokan kestosuosikin avoperinteitä. Lisäksi Volkswagen on tarjonnut 2000-luvun puolella avomallia Kuplan New Beetle ja Beetle-retroversioista.
Kompaktiluokan avoautojen kysyntä on kuitenkin viime vuosina romahtanut pahasti katumaasturi- ja crossover-buumin vuoksi. Niinpä seitsemännen sukupolven Golfista ei esitelty enää lainkaan avomallia, ja Beetlen avoversiokin poistuu pian tuotannosta. VW ei kuitenkaan heitä kokonaan pyyhettä kehään, koska tulossa on täysin uusi kompaktikokoinen avoauto.

Avo-Golfin paluuta ei kuitenkaan kannata toivoa, koska suunnitteilla on jotakin aivan muuta. VW tuo nimittäin markkinoille avoversion T-Roc-nimisestä katumaasturistaan, joka on tehty Golfin pohjalta. Neliovinen umpimalli on juuri lanseerattu markkinoille, ja kaksiovisen avoversion tuotanto alkaa vuonna 2020. Tuleva avo ei ole muuten ensimmäinen kaksiovinen T-Roc, koska umpikattoista tuotantomallia enteilleessä konseptissa oli vain kaksi ovea.
Volkswagen kertoi, että uutuuden tuotantoon investoidaan peräti 80 miljoonaa euroa. Ne menevät valmistuspaikkana toimivalle Osnabrückin tehtaalle, jonka VW hankki itselleen Karmannin konkurssin jälkeen. Autosta julkaistiin samassa yhteydessä myös ensimmäinen piirroskuva, joka kertoo perusmuotojen lisäksi myös kattoratkaisun. Avomallisessa T-Rocissa käytetään perinteistä kangaskattoa avo-Golfien tavoin.
Katoton katumaasturi tai crossover on Volkswagenille täysin uusi autoluokka, mutta saksalaiset eivät kuitenkaan toimi pioneerina tässä suhteessa. Nissan tarjosi nimittäin USA:n markkinoilla avoversiota Murano-katumaasturistaan jo mallivuosina 2011-2014. Auto oli täysi floppi, mutta se ei silti jäänyt lajinsa ainoaksi. Land Rover seurasi nimittäin perässä Range Rover Evoquen katottoman mallin myötä, ja se on jo saanut mukavasti ostajiakin.
Avomallisille katumaastureille tuntuu siis olevan kysyntää, josta Volkswagen haluaa osansa. Merkkiä vetävä Herbert Diess totesi, että VW on muutenkin muuttumassa SUV-brändiksi, joten avokattoinen T-Roc toimii tavallaan Kuplan ja Golfin avomallien myöhäisenä manttelinperijänä.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa