SAIRAANKULJETUS Päivän Lehti uutisoi sairauskohtauksen saaneesta vanhuksesta, jota ambulanssit eivät huolineet kyytiinsä. Ensihoitohenkilöstö oli vedonnut saatuihin ohjeistuksiin. Lopulta vanhus oli nostettu naapurin ja kuljettajan avulla paareilla varustettuun taksiin ja viety sairaalaan.
Artikkeli on herättänyt suurten tunteiden lisäksi myös laajaa huomiota, jonka myötä lukuisat ihmiset ovat rohkaistuneet kertomaan omia kokemuksiaan. Toimitukseen on oltu asian tiimoilta yhteydessä ja tuotu esiin surullisia tositarinoita, olemme saaneet myös videoita sekä terveydentilaa koskevia papereita.
Emme julkaise yksityisen ihmisen terveydentilaa koskevia dokumentteja tai terveyden hoitamiseen liittyvissä tilanteissa kuvattuja videoita. Emme ota myöskään kantaa siihen, miten potilasta olisi tullut hoitaa.
Ensihoitajien työ on tärkeää ja vaativaa, he joutuvat usein työskentelemään lisäksi turvattomissa olosuhteissa. Hätääntynyt kansalainen on voinut myös ymmärtää hätäkeskuksen ohjeita väärin. Saadun kansalaispalautteen perusteella ongelma on kuitenkin laaja. Eräs lukijamme ilmaisee asian ytimen:
”Jos ihminen kokee tulleensa väärin kohdelluksi, niin onhan hänellä oikeus kertoa mielipiteensä.”
Artikkelin myötä muun muassa lehden Facebook-sivut täyttyivät esimerkeistä, jotka puoltavat sitä päätelmää, että maalaisjärki on valitettavan usein jäänyt byrokratian jalkoihin. Eräs kommentti kiteyttää olennaisen:
”Ei tarvitse olla minkäänlaista hoitajan koulutusta, kun maalaisjärki jo sanoo, että 90 v, äkillisesti sairastunut, liikuntakyvytön, pitää kuljettaa ambulanssilla sairaalaan. Sen hän on vähintäänkin ansainnut.”
Kansalaisten kokemuksia
Eräs kommentoija ihmettelee lähipiirissään sattunutta tapausta, jossa ambulanssi ei tullut kuin vasta kolmannen soiton jälkeen.
”Toisella kerralla hätäkeskus kehotti ottamaan taksin ja niin sitten potilas meni ensiapuun taksilla. Mutta kuinka ollakaan, puolen tunnin päästä ambulanssi tulikin, kun olivat tulleet toisiin aatoksiin. Mutta ambulanssi teki tyhjän reissun, kun potilas oli saamansa kehotuksen mukaan mennyt jo taksilla. (…) Ohjesäännöt ovat ohjesääntöjä, mutta niitä pitäisi tulkita potilaan kokonaistilanteeseen nähden eikä vain toistella kuin mantraa ulkolukuna.”
Toinen henkilö kertoo lähisukulaisestaan, joka ”tippui pää edellä vintin rappusia alas ja jäi makaamaan siihen. Ensihoitohenkilöstö nosti vaarin istumaan sohvalle. Vanhus halvaantui kaulasta alaspäin”.
Vaikka ohjesääntöjen mukaan rintakipupotilaat viedään aina ambulanssilla hoitoon, niin muutaman esimerkin kohdalla näin ei olisi kuitenkaan tapahtunut:
”Ei kuljeteta rintakipupotilasta, vaan oli mentävä omalla autolla 40 kilometrin päähän. Pallolaajennus tehtiin sitten 2 vuorokauden päästä”.
Erästä läheltä piti -tilannetta kuvataan seuraavassa:
”Akuuttia aivoverenvuotopotilasta oltiin pistämässä taksilla yli sadan kilometrin päähän sairaalaan, mutta onneksi oksentelu pelasti ja ihminen on vielä hengissä.”
Toimitustamme lähestyi myös pääkaupunkiseudulla asuva nainen, joka halusi kertoa oman tarinansa. Ja koska kyseessä on jälleen yksityisen henkilön terveydentilaan liittyvä asia, kutsumme häntä Riinaksi.
”Minua ei edes tutkittu”
Tämä nuorehko naishenkilö kertoo tulleensa pahoinpidellyksi, jonka seurauksena hän soitti hätäkeskukseen. Ambulanssi tuli, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Riinan mukaan hoitohenkilökunta pyörähti vain paikalla ja mitään tekemättä poistui paikalta.
– Pyynnöistäni huolimatta he eivät edes tutkineet minua. Eivät millään tavalla. Tulivat, seisoivat hetken aikaa oven suussa ja lähtivät pois.
Riina oli kuitenkin onnistunut tallentamaan tilannetta ottamalla matkapuhelimellaan videokuvaa. Tämän hän ilmoitti myös hätäkeskukselle, jonne soitti myöhemmin uudelleen. Oliko syynä videotallenne vai ei, tällä kerralla ambulanssi otti Riinan mukaansa ja toimitti jatkohoitoon.
– Joskin kohtelu oli myös tällä kertaa ala-arvoista. Paikalle tuli sama ensihoitotiimi. Edelleenkään ei tehty mitään tutkimuksia, vaan todettiin, että ”jos tuntuu siltä, niin lähdetään”. Kerroin heille, että olotilani on heikko ja huimaa, mutta jouduin kävelemään kuitenkin itse ambulanssiin.
Riina teki asiasta valituksen kyseiseen terveydenhuoltoalan palveluyritykseen. Vastauksessaan yritys kertoo, että ”tilannearvion määrittämisen jälkeen ensihoitajat olivat päätyneet olla kuljettamatta teitä sairaalaan” ja toisen hätäkeskuspuhelun jälkeen ”teidän luoksenne saapui sama yksikkö, joka uuden tilannearvion jälkeen päätyi kuljettamaan teidät (…) sairaalaan”.
Yritys kertoo käyneensä tehtävän läpi ensihoitajien kanssa, lisäävänsä koulutusta ja esittää pahoittelut, jos Riina on kokenut ensihoitajien käytöksen ikäväksi. Riina on hakenut Potilasvakuutuskeskuksesta korvauksia, mutta tämän osalta asian käsittely on vielä kesken.
Lue myös: Sairauskohtauksen saanutta vanhusta ei otettu ambulanssiin – ”Toiminta oli kaukana inhimillisestä”
Kommentoi Facebookissa