AMG-Mersutkin sähköistyvät – uusissa 53-malleissa luotetaan mietoon hybriditekniikkaan

CLS:n AMG-version vuoro vuoro koitti Detroitin autonäyttelyssä.

CLS:n AMG-version vuoro vuoro koitti Detroitin autonäyttelyssä. (Kuva Mercedes-Benz)

Teho välitetään yhdeksänvaihteisen sporttiautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle.

AUTOT Mercedeksen tehdasvirittäjä AMG on kuuluisa muhkeista V8-koneistaan, mutta nekään eivät ole enää entisellään. Aiempi 6,2-litrainen vapaasti hengittävä pannu korvattiin jo muutama vuosi sitten pienemmällä nelilitraisella koneella, joka tuottaa kuitenkin entistä enemmän tehoa kahden ahtimen ansiosta. Sitä hyödynnetään AMG:n 63-malleissa, jollainen oli aiemmin tarjolla myös E-luokkaan pohjautuvasta neliovisesta CLS-coupésta.

CLS siirtyi äskettäin kolmanteen sukupolveensa, mutta auton AMG-versiota ei esitelty heti kättelyssä. Sen vuoro koitti Detroitin autonäyttelyssä. Uuden CLS:n sporttisin malli tottelee 53-nimeä, eli kyseessä ei ole edelliskorimallin 63:n seuraaja. Stuttgartilaisten uusimmasta neliovisesta coupésta ei ole tulossa myöhemminkään tuplaturbokasilla ladattua muskelimallia, vaan tämä rooli varataan AMG:llä kehitteillä olevalle nelioviselle GT:lle.

Älykkään nelivedon lisäksi CLS 53:ssa on viisi erilaista ajomoodia, joiden skaala ulottuu Comfortista Sport+-asetukseen.
Älykkään nelivedon lisäksi CLS 53:ssa on viisi erilaista ajomoodia, joiden skaala ulottuu Comfortista Sport+-asetukseen. (Kuva Mercedes-Benz)

Vaikka CLS 53 ei tarjoilekaan veekasivoimaa, tehon puutteesta ei tarvitse kärsiä. Autoa vauhdittaa kolmilitrainen bensakuutonen, joka saa lisäpotkua kahdesta turboahtimesta ja EQ Boostiksi nimetystä starttigeneraattorista. Se ruokkii myös auton 48 voltin sähköjärjestelmää, eli kyseessä on mieto hybridi. Teho välitetään yhdeksänvaihteisen sporttiautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle.

AMG:n uutuuden turboista toinen on perinteinen pakokaasuahdin, ja toinen on puolestaan sähköistä mallia. Sen ahtopaineiden pitäisi nousta välittömästi EQ Boostin avustamana, jolloin turboviiveen luvataan olevan menneen talven lumia. Uuden voimanlähteen kehitystyön tavoitteena oli kulutuksen ja päästöjen laskeminen, mutta AMG:lle tyypillisestä suorituskyvystäkään ei haluttu luopua.

CLS 53:n viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 8,5 litraa satasella, eli meno on varsin taloudellista ainakin paperilla. Nollasta sataan pinkaistaan puolestaan vain 4,5 sekunnissa, ja lisävarusteena tarjottavan Driver’s Packagen myötä huippunopeus nousee peräti 270 km/h:n lukemaan standarditason 250 km/h:sta. Tämän tason suorituskyky ei ole mikään ihme, koska jo pelkästä bensakuutosesta irtoaa 435 hevosvoimaa ja 520 newtonin vääntö. Starttigeneraattori tuottaa tarvittaessa vielä 21 hepan ja 250 newtonmetrin verran lisäpotkua.

CLS 53:n viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 8,5 litraa satasella.
CLS 53:n viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 8,5 litraa satasella. (Kuva Mercedes-Benz)

Älykkään nelivedon lisäksi CLS 53:ssa on viisi erilaista ajomoodia, joiden skaala ulottuu Comfortista Sport+-asetukseen. Alustaa on puolestaan päivitetty monikammioisella ilmajousituksella, ja ohjausta sekä alustageometriaakin on säädetty sporttisemman ajettavuuden ehdoilla. Ulkoisesti CLS 53 on lähes identtinen AMG-paketilla varustettujen ”tavallisten” CLS:ien kanssa, mutta asiantuntijat erottavat auton kaksiripaisesta maskista ja neljästä pakoputkenpäästä.

Ne ovat pyöreää mallia, kun taas muissa AMG-Mersuissa luotetaan neliskanttisiin putkenpäihin. Mercedes esitteli Detroitissa vastaavan 53-version myös CLS:n kaksiovisista sisarmalleista, eli E-luokan coupésta ja avosta. 53 toimii niidenkin kohdalla valikoiman huippuversiona, koska tuplaturbokasilla ryyditettyä 63:a ei ole suunnitteilla. Sellaista haluavan täytyy siis tyytyä ”taksikoriseen” E-luokkaan tai auton farmariversioon tämän kokoluokan Mersuista puhuttaessa.

Kommentoi Facebookissa