AUTOT Klassisten Aston Martinien konepeltejä koristi usein lähes huomaamattoman pieni Superleggera-teksti. Se kertoi auton pintapeltien alla piilevästä putkirakenteesta, jonka päälle pellit naputeltiin käsityönä. Milanolaisen Carrozzeria Touringin patentoimaa menetelmää hyödynnettiin muun muassa James Bondin menopelinä ympäri maailman tunnetussa DB5:ssä, joten klassistakin klassisempi brittiauto olikin osaksi italialainen.
Superleggeran perinteet ovat siirtyneet vuosikymmenten saatossa jo museon hyllylle, mutta superkevyttä italiaksi tarkoittava sana on jäänyt elämään. Nykyinen taikamateriaali kevyttä ja jäykkää rakennetta tavoitellessa on hiilikuitu, jota myös Aston Martin on hyödyntänyt viime aikoina.
Merkin lippulaivana toimivan Vanquishin kori on esimerkiksi rakennettu täysin hiilikuidusta, ja samaa materiaalia on käytetty myös radalle tarkoitetussa Vulcan-superautossa. Nykyinen Vanquish esiteltiin jo noin kuusi vuotta sitten, joten se on jäänyt brittimerkin tuoreempien mallien, eli DB11:n ja upouuden Vantagen varjoon. Vanquish poistuukin pian tuotannosta, ja sen saappaisiin astuu suorastaan legendaarisella mallimerkinnällä varustettu uutuus.

Astonin seuraava lippulaiva on nimittäin ristitty DBS Superleggeraksi kunnianosoituksena vanhoille hyville ajoille. Britit ovat jo antaneet muutamia etukäteistietoja uutuudesta, ja nyt se putkahti julkisuuteen koko komeudessaan. Uuden DBS Superleggeran linjoissa on paljon samaa DB11:n kanssa, mikä ei ole mikään ihme. Autot jakavat nimittäin yhteisen perusrakenteen, jota käytetään myös Mercedes-AMG:n voimanlähdettä hyödyntävässä kaksipaikkaisessa Vantagessa.
Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että uutuuden muotoilu on kertaluokkaa aggressiivisempaa kuin GT-henkisessä DB11:ssä. Auton nokkaa koristaa suorastaan vihaisen näköinen massiivinen maski, joka on verhottu hunajakennokuvioisella ritilällä. Myös maskia reunustavat ilmanottoaukot ovat reilun kokoiset, ja peräpään pidosta huolehtii muhkea diffuusori. Muotoilun avulla halutaan kertoa, että uusi DBS Superleggera aikoo mellastaa aivan eri reviirillä kuin super-GT:ksi laskettu Vanquish. Aston Martinin seuraava lippulaiva on asemoitu muun muassa Ferrari 812 Superfastin kaltaisten sporttien suoraksi kilpailijaksi, joten tekniikkakin noudattelee tätä linjaa.
DBS Superleggeran konepellin alla murisee DB11:n tavoin 5,2-litrainen tuplaturbo-V12, jonka tehoja on kuitenkin nostettu. Pannun pitäisi tuottaa uutuudessa 715 hevosvoimaa ja peräti 900 newtonmetrin maksimivääntö. Voima välitetään takapyörille ZF:n valmistaman kahdeksanpykäläisen automaatin kautta, jota on vahvistettu kestämään lähes hirviömäinen vääntölukema. Kiihdytyksen nollasta sataan kerrotaan sujuvan ainoastaan 3,4 sekunnissa, mikä on kylläkin puoli sekuntia hitaammin kuin Ferrarille luvattu arvo.

Aerodynamiikkaankin on panostettu, ja niinpä korin sekä alustan peitelevyjen muotojen pitäisi tuottaa 180 kilon maaefekti huippunopeudella ajettaessa. Se on enemmän kuin missään muussa tuotanto-Astonissa katukäyttöön muokattuja Vulcaneita lukuun ottamatta. Nyt esitelty umpikattoinen malli saa pian seuraa avoversiosta, joka on bongattu jo testiajoissa. Katotonta DBS Superleggeraa voidaan odotella myyntiin ensi vuoden kesäksi, jolloin se toimii mainiona hilseenpoistajana tarpeeksi paksun lompakon omistajille.
DBS Superleggera on jo Astonin kolmas uusi malli parin vuoden sisällä DB11:n ja Vantagen jälkeen. Itsenäisenä valmistajana toimiva Aston Martin tarvitsee kuitenkin lisää autoja pärjätäkseen jatkuvasti kovenevassa kilpailussa, ja siksi valikoimaa laajennetaan erityisesti Kiinan markkinoiden janoamalla katumaasturilla.
DBX-nimen saava uutuus tulee tuotantoon Walesin St Athanissa sijaitsevalla uudella tehtaalla jo ensi vuoden aikana, ja lisäksi tulossa ovat Lagonda-brändin alla myytävä sedan sekä SUV. Sokerina pohjalla toimii vielä Astonin kehittämä upouusi keskimoottorinen superauto, joka perii Vanquish-nimen DBS Superleggeran edeltäjältä.
- Lähde Autocar
Lue myös: Aston Martin nappasi riveihinsä Bugattin entisen päämuotoilijan – tulossa keskimoottorinen superauto
Kommentoi Facebookissa