AUTOT Audi kohahdutti automaailmaa vuonna 1995 esittelemillään TT-konseptiautoilla. Rohkeasti muotoiltu coupé ja samalta pohjalta kehitetty kaksipaikkainen roadster saivat niin positiivisen vastaanoton, että Audi otti ne kaikkien yllätykseksi tuotantoon lähes sellaisenaan. Umpikattoisen coupén tuotanto starttasi vuonna 1998, eli auto viettää tänä vuonna 20-vuotissyntymäpäiväänsä.
TT on nykyään ehtinyt jo kolmanteen sukupolveensa, joka lanseerattiin vuonna 2014. Audin kompaktisportti on siis kypsässä iässä automaailman tavallisen tahdin mukaiselle faceliftille, joka esiteltiin nyt. Ulkoisesti uudistus on varsin mieto, ja se keskittyy lähinnä puskureihin sekä helmoihin. Ne ovat saaneet entistä terävämpiä muotoja, ja lisäksi etupuskurin kulmissa on aiempaa näyttävämmät ilmanottoaukot. Maskikin on nyt entistä kolmiulotteisempi ja hunajakennokuvioinen.
Myös moottorivalikoimassa on tapahtunut muutoksia. Kaksilitrainen TDI-diesel on pudotettu ajan hengen mukaisesti kokonaan pois tarjonnasta, ja bensakoneita on uudistettu. Aiempi 180-heppainen 1,8-litrainen aloitusmalli on korvattu 197-hevosvoimaisella kaksilitraisella TFSI:llä, jota saa myös tehokkaampana versiona. Siinä on nyt 245 heppaa aiempien 230:n sijasta. Nämä mallit ovat saaneet uudet tunnukset Audin nykyisen nimeämislogiikan mukaisesti, ja niitä myydään 40 TFSi – ja 45 TFSI -nimillä.

TT S -sporttiversion huipputehoa on sen sijaan jouduttu leikkaamaan uuden WLTP-kulutusmittauksen vuoksi 310 hevosvoimasta ”vain” 306 polleen, mutta vääntö on kasvanut 20 newtonmetrillä tasan 400 newtoniin. Niinpä auto kiihtyy nyt hitusen nopeammin, eli 4,5 sekunnissa nollasta sataan. Avomallisella Roadsterilla kestää puolestaan 4,8 sekuntia samassa suorituksessa. TT RS -huippumalli jatkaa viitosturbon voimin, mutta sen facelift koittaa vasta ensi vuonna.
Sisustassa kasvojenkohotus näkyy lähinnä entistä kattavamman varustelun myötä, ja myös ulkovärejä sekä vanteiden designeja on uudistettu. Yksilöllistä tyyliä etsiville tarjotaan faceliftin myötä myyntiin tulevaa 20-vuotisjuhlamallia, jonka sisätilat ovat saaneet inspiraationsa ensimmäisiin TT:eihin tarjotusta baseball-nahasta. Penkit on tälläkin kertaa verhoiltu ruskealla nahalla, jota koristavat keltaiset tikkaukset. Erikoismallin statuksesta kertovat myös ratissa ja vaihdekepissä olevat merkit.
Ulkoa juhlamallin tunnistaa muun muassa Matrix OLED -takavaloista, ruostumattomasta teräksestä valmistetuista pakoputkenpäistä, kiiltävänharmaista 19-tuumaisista vanteista sekä sivuhelmojen Audi-rinkuloista. Väreiksi tarjotaan Arrow Grey ja Nano Grey -nimisiä harmaan sävyjä, joista jälkimmäinen on sama kuin vuoden 1995 alkuperäisen Roadster-konseptin väri.
Toinen erikoisversio on nimeltään S Line Competition. Siinä on hyödynnetty sporttista S Line -pakettia, joka on saanut vielä erilaisia lisähöysteitä erityisesti sisustaan. Niinpä virtuaalimittaristoa on täydennetty sporttiruudulla, ja penkkejä on piristetty kontrastivärisillä tikkauksilla.
Faceliftattu TT saapuu Euroopan Audi-kauppoihin vuoden viimeisen neljänneksen aikana, mutta autosta voi jättää tilauksia jo syyskuun lopusta alkaen. Suomen hinnoista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä tietoa.
- Lähde Motor1
Lue myös: Audin tulevan sähköauton sisusta on täynnä tekniikkaa – sivupeilinäkymänkin voi korvata kameroilla
Kommentoi Facebookissa