AUTOT VW-konsernin premium-tarjontaa edustava Audi on innostunut päästöskandaalin jälkimainingeissa sähköautoista. Rinkulamerkin ensimmäinen täyssähköinen tuotantomalli on e-Tronin nimeä totteleva crossover, joka saadaan myyntiin loppuvuodesta. Lisäksi Audi on mukana sähköformuloiden Formula E -sarjassa yhteistyökumppaninsa ABT:n kanssa, joka on virittänyt VW-konsernin autoja jo kymmeniä vuosia.
Ingolstadtilaiset ovat olleet aktiivisia sähköpuolella myös virtuaalisesti. Audi juhlisti nimittäin PlayStationin legendaarisen Gran Turismo -konsolipelin 15-vuotista taivalta kehittämällä peliä varten oman automallin, joka kulkee tietysti sähkön voimin. E-Tron Vision Gran Turismoksi nimetty luomus ei onneksi jäänyt pelkästään virtuaalimaailman herkuksi, vaan nyt se on herätetty henkiin oikeassa elämässä.
Vaikka auton muodot ja tekniikka henkivät tulevaisuutta, sähkökilpurin väritys on kuitenkin saanut inspiraationsa Audin kunniakkaasta menneisyydestä. Valkoinen perusväri ja sille kontrastia antavat mustat ja punaiset raidat nähtiin nimittäin jo 1980-luvun alussa rallin MM-sarjaa nelivetonsa myötä dominoineessa Audi Quattrossa. Samaa väritystä käytettiin myös 1980-luvun lopulla Atlantin toisella puolella ajetussa IMSA-sarjassa. Rinkulamerkin ratatykkinä toimi 90 Quattron pohjalta tehty IMSA GTO -kilpuri, jota puikottivat muun muassa Walter Röhrl ja Hans-Joachim Stuck.
Sähkökilpurin linjoissakin on muutamia viittauksia vanhaan IMSA-Quattroon, mutta esimerkiksi umpinaisen maskin muodot toistavat Audin tulevien tuotantosähköautojen designia. Kilpa-auton kattolinjassa on puolestaan yhtymäkohtia kaksioviseen A5:een, ja leveällä valonauhalla toisiinsa yhdistetyissä takavaloissa voi nähdä samaa tyyliä kuin uusimmissa katu-Audeissa.
Tämä ei koske kuitenkaan tekniikkaa, joka on tehty räätälintyönä yksittäiskappaleena valmistettua kisaprototyyppiä varten. E-Tron Vision Gran Turismoa vauhdittaa peräti kolme sähkömoottoria, joista yksi välittää voimansa etupyörille. Kahden muun teho siirtyy puolestaan taka-akselille, joten auto on nelivetoinen Audin parhaiden perinteiden mukaisesti. Jokaisesta sähkömoottorista irtoaa 272 hevosvoimaa, ja kokonaisteho kirjataan 815 hepan lukemaan.
Kilpurin painoksi on kerrottu 1 450 kiloa, joten yhdellä hevosvoimalla on kuljetettavanaan ainoastaan 1,78 kilon massa. Painonjakauma on puolestaan optimaalinen 50:50, eli ajo-ominaisuuksien pitäisi olla hyvin tasapainoiset. Auton luvataan pinkaisevan nollasta sataan vain 2,5 sekunnissa, mutta huippunopeutta ei ole ilmoitettu. Oikeaan elämään tuotu virtuaalikilpuri nähdään tositoimissa jo pian, koska sitä hyödynnetään ratataksina muutamissa Formula E -kilpailuissa. E-Tron Vision Gran Turismon puikkoihin pääsevät entinen DTM-kuski Rahel Frey ja Le Mansissa korkeimmalle korokkeelle kavunnut Dindo Capello.
Sähkökilpurin debyytti ratataksina tapahtuu tämän kuun puolessavälissä Roomassa ajettavassa sähköformuloiden kilpailussa. Autolla voi olla kauaskantoisempiakin seurauksia, koska Audi saattaa kruunata katusähköautojen valikoimansa täysiverisellä urheiluautolla. Polttomoottorilla varustettu keskimoottorinen R8 ei välttämättä saa enää seuraajaa, mutta e-Tron Vision Gran Turismosta inspiraationsa saanut sähkösportti voisi olla yksi mahdollinen tulevaisuudenskenaario.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa