AUTOT BMW on tunnettu sporttisista sedaneistaan, joiden mittapuina 3- ja 5-sarjat ovat toimineet jo vuosikymmenien ajan. Niinpä moni kohotteli kulmiaan, kun baijerilaiset esittelivät vuonna 2009 erikoisen oloisen korkeakattoisen viistoperän 5-sarjan mallistoa täydentämään. GT:ksi nimetty versio ei ollut mikään estetiikan riemuvoitto, mutta se tarjosi hulppeat tilat erityisesti takapenkkiläisille. Auto ei missään vaiheessa kohonnut kovin suureen suosioon, ja niinpä seuraaja nimettiin 6-sarjaksi ja asemoitiin luokkaa arvokkaammaksi.
BMW sovelsi samaa reseptiä myös 3-sarjaan, josta esiteltiin vuonna 2013 oma Gran Turismo -mallinsa. Resepti oli periaatteessa sama kuin 5-sarjan isoveljessä, mutta Kolmonen onnistuttiin muotoilemaan houkuttelevammaksi korkeasta korista huolimatta. Myös 3-sarjan GT tarjoaa lähes edustusluokan tilat takaosastolla, ja lisäksi kuskin ajoasento on hieman perusmalleja korkeampi. Se tuo mukanaan myös paremman näkyvyyden ulospäin ja helpomman nousun kyytiin, joita pidetään usein crossoverien ja katumaasturien suurimpina myyntivaltteina.
Ostajat ovat kuitenkin suosimassa entistä enemmän trendikkäiksi koettuja SUV-luokan autoja, mikä on väistämättä näkynyt 3-sarjan GT:n myyntilukemissa. Kolmossarjan perusmalli on juuri siirtymässä seitsemänteen sukupolveensa, joka esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä. Auto tulee myyntiin ensi vuoden alussa, ja muut korimallit seuraavat pian perässä.

Ensimmäisenä vuorossa on Touring-farkkuversio vain muutamaa kuukautta myöhemmin, mutta GT ei saa jatkoa. Nykymallin tuotanto päättyy näillä näkymin viimeistään heinäkuussa 2020, joten uuden Gran Turismon ostajakandidaattien kannattaa pitää kiirettä.
Baijerilaismerkin maailmanlaajuisesta tuotekehityksestä vastaava Klaus Fröhlich on jo vahvistanut tiedon 3-sarjan GT:n tien päättymisestä, joten kyse ei ole enää pelkästä huhusta. Fröhlich kertoi, että ajat muuttuvat myös korkeampaa ajoasentoa hakevien ostajien keskuudessa. Kolmossarjan Gran Turismo on jäänyt niin pahasti erilaisten crossoverien jalkoihin, että sille ei kannata kehittää enää seuraajaa. BMW:n oma mallisto tarjoaa tähän tarpeeseen esimerkiksi X1:n ja X3:n 3-sarjan GT:n hintaluokasta, joten asiakkaiden ei pelätä siirtyvän kilpailijoiden leiriin.
Lisäksi 3-sarjan ja sen johdannaisten muodostama mallisto on jatkossakin sen verran laaja, että GT:n poistumisella ei pitäisi olla suurta vaikutusta myynnin kokonaisvolyymiin. 3-sarjan sedanin ja Touringin jälkeen tulossa on hyvin todennäköisesti 4-sarjan kaksi- sekä viisioviset coupét ja avoversio, joka palaa jälleen perinteiseen kangaskattoon. 4-sarjan viisiovinen Gran Coupé on jo nyt kilpaillut pahasti 3-sarjan GT:n kanssa, joten Gran Turismon poistuminen valikoimasta selkiyttää tilannetta ainakin tältä osin.
- Lähde Motor1
Lue myös: BMW:n tulevaisuus näyttää rohkealta – Vision iNEXT antaa esimakua uudesta sähköautosta
Kommentoi Facebookissa