AUTOT BMW:n kestosuosikkina jo yli 40 vuoden ajan toimineen 3-sarjan seitsemäs sukupolvi lanseerattiin lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä. Tehokkaimpina vaihtoehtoina toimivat aluksi 330i ja 330d, mutta lisävoimaa on jo luvassa. Baijerilaiset esittelevät nimittäin Los Angelesin autonäyttelyssä M340i:n, joka toimii kukkulan kuninkaana kunnes seuraava M3 tuodaan markkinoille.
Varsinaisten M-autojen alapuolelle, eli M Performance -sarjaan kuuluva uutuus eroaa designiltaan tavallisista 3-sarjoista vain hillitysti. M340i perustuu ulkoisesti Kolmosen M Sport -versioon, mutta etupuskurin ja munuaismaskin ritilät ovat saaneet hieman uusia muotoja. Lisäksi niissä, ulkopeilinkoteloissa, vanteissa ja pakoputkenpäissä on käytetty Cerium Grey -nimistä tehosteväriä. Sisätiloissa on puolestaan hyödynnetty muun muassa alcantaraa ja alumiinikoristeita sporttisen tunnelman luomiseksi.
Tässä autossa tärkeintä on kuitenkin pellin alla piilevä tekniikka. M340i:tä vauhdittaa TwinScroll-tyyppisellä turboahtimella terästetty kolmilitrainen suora kuutonen. Siitä irtoaa mukavasti tehoa, mutta tarkka lukema eroaa auton Eurooppa- ja USA-versioiden välillä. Jenkit saavat nimittäin peräti 387 hevosvoimaa, kun taas vanhan mantereen asiakkaiden täytyy tyytyä ”vain” 374 heppaan. Syy tähän löytyy hiukkassuodattimesta, joka on Euroopassa pakollinen 6d-Temp-päästömääräysten läpäisemiseksi. Vääntöä on sentään molemmilla mantereilla identtiset 500 newtonmetriä.

Amerikkalaisille on muutenkin tarjolla enemmän valinnanvaraa. M340i:n saa nimittäin jenkkimarkkinoilla sekä taka- että nelivetoisena, kun taas Euroopassa myydään ainoastaan nelivetoista xDrive-versiota. Tämä johtuu BMW:n mukaan siitä, että perinteiselle takavetomallille on Atlantin toisella puolella enemmän kysyntää. Euroopassa suurin osa 3-sarjan tehokkaampien mallien ostajista on sen sijaan viime vuosina päätynyt nelivetoon sen mukanaan tuomasta lisäpainosta huolimatta.
Päätöksen taustalla piilee todennäköisesti myös muita syitä. Jokainen malliversio pitää nimittäin luokitella Euroopan markkinoilla erikseen uuden WLTP-kulutussyklin mukaisesti, mikä lisää luonnollisesti kustannuksia. Niiden minimoimiseksi baijerilaiset ovat päätyneet Euroopassa vain nelivetomallin tarjoamiseen. Vaihteistona palvelee molemmilla markkinoilla kahdeksanvaihteinen automaatti, jota voi luonnollisesti vaihtaa käsinkin. Sporttisuudesta pitävät huolen myös perusmalleja jämäkämpi alusta, mukautuva urheiluohjaus ja sähköisesti ohjattu tasauspyörästö.
Muita sporttiherkkuja ovat muun muassa isommat jarrut ja lisävarustelistalta löytyvät aktiiviset iskunvaimentimet. M340i:tä mainostetaan kaikkien aikojen tehokkaimmaksi 3-sarjaksi M3-malleja lukuun ottamatta, ja myös auton suorituskyky heijastaa tätä statusta. Nelivetomallin pitäisi kiihtyä nollasta sataan alle 4,5 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan.
Amerikkalaisia suositaan muuten myös uutuuden saatavuuden suhteen. Auton myynti alkaa nimittäin Atlantin toisella puolella jo ensi huhtikuussa, kun taas eurooppalaisasiakkaiden täytyy odotella muutama kuukausi pidempään.
- Lähde Auto Motor und Sport
Lue myös: BMW antoi etukäteistietoja tulevasta lippulaivastaan – uudessa M8:ssa on yli 600 heppaa ja neliveto
Kommentoi Facebookissa