AUTOT BMW aloitti todellisen sähkö- ja hybridioffensiivin kolmisen vuotta sitten, kun se esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä samalla kerralla sekä i3-sähköauton että i8-hybridisportin. I8 on saavuttanut futuristisen ulkonäkönsä ja sporttisuutensa ansiosta mukavasti menestystä, vaikka urheiluautojen luokassa on monia paljon tehokkaampiakin menopelejä.
Malli i3 on sen sijaan flopannut pahasti, ja niitä on saatu kaupaksi vain hieman yli 60 000 kappaletta vajaan kolmen vuoden aikana. Tesla on myynyt vastaavassa ajassa yli 100 000 Model S:ää, joka on Bemaria paljon kalliimpi sähköauto. Piilaakson sähköpioneeri on siis menestynyt huomattavasti baijerilaisia paremmin, mutta BMW ei ole silti lyömässä hanskoja tiskiin.

Projektista vastaava Heinrich Schwackhöfer totesi nimittäin Automotive Newsille, että auton seuraaja on hyvin todennäköisesti tulossa. Sähkö-BMW:tä ei kuulemma pidetä floppina yrityksen sisällä, mikä antaa uskoa seuraavan i3:n kehittämiseen.
Nykyinen i3 on varsin epäsporttisen ja jopa ylifuturistisen oloinen tötterö, mikä on varmasti vaikuttanut auton heikkoon menestykseen. Myös erikoisten kierrätysmateriaalien käyttö sisustassa on saattanut saada muutamat potentiaaliset asiakkaat takajaloilleen, mutta kaikkein suurimmat ongelmat liittyvät i3:n hintalappuun ja toimintasäteeseen. Kompaktin sähkö-Bemarin hinnalla saisi monia suurempiakin autoja, ja toimintasäde on ollut varsin vaatimatonta tasoa esimerkiksi Teslaan verrattuna.

Äskettäin i3:n sähköistä toimintamatkaa kohennettiin tehokkaammalla 33 kWh:n litiumioniakulla, kun perusmallin autossa on edelleen alkuperäinen 22 kWh:n akku. Toimintasäteeksi luvataan nyt parhaimmillaan 300 km, mutta käytännön ajossa lukema jää parinsadan kilometrin nurkille. Tämä ei riitä Tesloja tai esimerkiksi Opelin tulevaa Ampera-e:tä vastaan, jolle lupaillaan jopa 500 kilometrin toimintamatkaa virallisen NEDC-syklin mukaan.
BMW kehitti i3:n ennen kaikkea ruuhkaisiin suurkaupunkeihin, ja siksi autossa panostettiin kompakteihin ulkomittoihin toimintasäteen ja supernopean kiihtyvyyden kustannuksella. Juuri nuo ominaisuudet ovat kuitenkin nousseet Teslan suurimmiksi myyntivalteiksi, joten Bemarin kannattaa miettiä strategiaansa uudelleen. Siihen on vielä aikaa, koska seuraavan sukupolven i3 on tulossa markkinoille vasta useamman vuoden päästä.
Lähde Automotive News
Kommentoi Facebookissa