AUTOT Mercedes-Benz tarjosi jo 1960-luvun lopulta lähtien eurooppalaiseksi moottoriksi massiivista 6,3-litran veekasia S-luokan edustussedanin pellin alle. Seuraavalla vuosikymmenellä koneen koko kasvoi jo 6,9 litraan, mutta 1980-luvulle tultaessa Mersun suurin pannu oli ainoastaan viisilitrainen kasi.
Asiat alkoivat kuitenkin muuttua, kun arkkivihollinen BMW esitteli vuonna 1986 sodanjälkeisen Saksan ensimmäisen V12-moottorin 7-sarjaan. Mercedes joutui suorastaan paniikin valtaan, ja S-luokkaan tuotiin hätäratkaisuna 5,6-litrainen V8.
Baijerilaiset haluttiin kuitenkin lyödä heidän omilla aseillaan, ja niinpä Mersu alkoi pikaisesti kehittää omaa V12:taan. Kuusilitrainen pata tuotiin ensimmäistä kertaa vuonna 1991 esiteltyyn W140-koriseen S-luokkaan. Pian sen sai myös auton coupé-versioon, ja luksusluokan SL-roadster oli seuraava käyttökohde. Vuonna 1993 lanseerattu SL 600 oli tähtimerkin ensimmäinen V12-moottorinen avoauto, ja se pysyi tuotannossa seuraavan vuosituhannen puolelle asti.
Seuraavan SL:n aika koitti vuonna 2001, mutta SL 600 lisättiin mallistoon vasta hiukan myöhemmin. Sitä vauhditti 5,5-litraiseksi pienentynyt V12, joka oli kuitenkin saanut kylkeensä kaksi turboa. Niinpä tehoa oli jo 500 hevosvoimaa edeltäjän noin 400 hepan sijasta, ja lisää oli tulossa. Mercedes-Benz esitteli nimittäin vuonna 2003 malliston kruunuksi SL 65 AMG:n. Siinä tupla-ahdetusta V12:sta irtosi jo 612 hevosvoimaa Mersun tehdasvirittäjä AMG:n tehokuurin ansiosta.

Nykyinen SL lanseerattiin markkinoille keväällä 2012, ja SL 65 AMG seurasi pian perässä. Siinä käytettiin edeltäjästä tuttua moottoria, mutta teholukema oli kasvanut jo 630 heppaan. ”Tavallista” SL 600:ta nykyversiosta ei sen sijaan ole enää tarjottu, vaan V12-koneista luksusroadsteria havittelevat asiakkaat on ohjattu suoraan AMG:n pariin.
SL 65 ei ole kuitenkaan ollut mikään myyntimenestys, koska huomattavasti edullisempi SL 63 on tarjonnut tuplaturbo-V8:n voimin lähes saman suorituskyvyn. Auto onkin vedonnut lähinnä kaksitoistasylinterisen täysimoottorin statusta arvostaneisiin ostajiin, mutta heitäkin on ollut yhä vähemmän kohti downsizingia ja sähköistymistä kiirehtivässä automaailmassa.
Niinpä SL 65:n tuotanto Saksan Bremenin tehtaalla on päättymässä jo toukokuussa tähtimerkin sisäpiirin asioista selvillä olevan MB Passion Blogin mukaan. SL seuraa tässä suhteessa maasturilegenda G-luokan esimerkkiä, jonka uuteen sukupolveen ei olla ilmeisesti enää tuomassa V12-moottorista huippuversiota. Kaksitoistasylinterinen pannu toimii jatkossa enää Maybach-luksusbrändin yksinoikeutena, eli se nähdään lähinnä S-luokan pohjalta tehtyjen S 650 -mallien pellin alla.
Seuraava SL on tulossa markkinoille vuonna 2021, mutta auto saatetaan esitellä jo parin vuoden päästä. Auton kehitystyöstä vastaa Mercedes-AMG, ja nykymallin peltinen katto vaihtuu todennäköisesti kankaiseen. Lisäksi SL saa takapenkin, joten siitä tulee 2+2-paikkainen. SL 65:n paikan huippumallina ottaa SL 73:ksi nimetty tehoversio, jossa saattaa olla jo yli 800 hevosvoimaa tupla-ahdetun V8:n ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Sekään ei pysty tarjoamaan V12:n lähes värinätöntä käyntiä, mutta ajat muuttuvat automaailmassakin.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa