Elon Musk antoi lisätietoja Teslan tulevasta pick-upista – luvassa polttomoottorikilpailijat haastava kunnon työkalu

Elon Musk tietää, että Teslan uutuudet saavat aina aikaan kunnon mediamylläkän.

Elon Musk tietää, että Teslan uutuudet saavat aina aikaan kunnon mediamylläkän. (Kuva AOP)

Kuorten alla piilee kaksi sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen.

AUTOT Sähköautopioneeri Tesla on ollut viime aikoina otsikoissa lähinnä uhkaavan kassavajeen, Model 3 -aloitusmallin tuotanto-ongelmien ja Autopilot-järjestelmä päällä ajettujen kolarien myötä. Firman perustaja Elon Musk suhtautuu kuitenkin luottavaisesti tulevaisuuteen, ja ylisanoja ei ole säästelty Teslan tulevien vuosien uutuuksia kuvailtaessa.

Sähköautovalmistaja toi jo viime vuonna julkisuuteen sähköisen rekkansa ja perinteiset superautot haastavan toisen sukupolven Roadsterinsa, vaikka molempien tuotantoversioita saadaan odotella vielä useampi vuosi. Musk tietää, että Teslan uutuudet saavat aina aikaan kunnon mediamylläkän, ja niinpä mies on antanut etukäteistietoja myös tulevasta sähköisestä avolavasta.

Autosta kerrottiin ensimmäistä kertaa jo rekan sekä Roadsterin lanseerauksen yhteydessä, ja nyt Muskin Twitter-tili on taas käynyt kuumana Teslan pick-upia kuvailtaessa. Hän paljasti autosta lisätietoja ja kyseli myös potentiaalisilta asiakkailta, mitä he haluaisivat täyssähköiseltä avolavalta.

Musk kyseli Twitterissä myös potentiaalisilta asiakkailta, mitä he haluaisivat täyssähköiseltä avolavalta.
Musk kyseli Twitterissä myös potentiaalisilta asiakkailta, mitä he haluaisivat täyssähköiseltä avolavalta. (Kuva AOP)

Musk kertoi jo aiemmin, että Teslan pick-upista tulee iso ilmestys, joka haastaa muun muassa jenkkimarkkinoiden kestosuosikki Ford F-150:n. Sähköavolava on siis huomattavasti kookkaampi kuin Volkswagen Amarokin tai Toyota Hiluxin kaltaiset Euroopassakin myytävät pick-upit.

Kuorten alla piilee kaksi sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen. Joitakin alustan osia lainataan Teslan Model X -katumaasturista, joka jää kuitenkin avolavaa selvästi pienemmäksi. Model X:ää ei ole suunniteltu maastoajon ehdoilla, mutta pick-upissa tämäkin puoli otetaan huomioon. Mekaanisesti lukittavia tasauspyörästöjä ei ole sentään tulossa, mutta niitä simuloidaan luistoneston avulla.

Koska Teslan avolavalla riittää kokoa, myös akkupaketeista voidaan tehdä suuremmat kuin Model X:ssä. Niinpä Musk arvioi auton toimintasäteeksi peräti 650–800 kilometriä, ja paremmin varustelluilla versioilla voi päästä vieläkin pidemmälle yhdellä latauksella. Teslan nykymallit on tehty lähinnä trendikkäille kaupunkilaisille, mutta tuleva pick-up on toista maata. Auto suunnitellaan kovaa työkäyttöä silmälläpitäen, ja niinpä siihen tulee myös 240 voltin virran ulosotto eri koneille. Avolavan akkujen pitäisi tuottaa niille tarpeeksi virtaa vaikka koko päivän ajaksi, ja myös jousituksen tasonsäätö kuuluu auton vakiovarusteisiin.

Joitakin alustan osia lainataan Teslan Model X -katumaasturista, joka jää kuitenkin avolavaa selvästi pienemmäksi.
Joitakin alustan osia lainataan Teslan Model X -katumaasturista, joka jää kuitenkin avolavaa selvästi pienemmäksi. (Kuva Tesla)

Musk on myös antanut vihjeitä pick-upin muodoista. Autosta tulee perinteisen kulmikas polttomoottorikilpailijoiden tapaan, ja kyytiin mahtuu jopa kuusi henkilöä isojen jenkkiavolavojen malliin. Hintojen pitäisi asettua auton isosta koosta huolimatta Model X:ää alemmalle tasolle, joten sisustastakin tulee varmasti crossoveria karumpi ja tarkoituksenmukaisempi. Monet kilpailijat tarjoavat omista pick-upeistaan sekä lyhyellä että pitkällä ohjaamolla varustettuja versioita, mutta Tesla tyytyy ilmeisesti vain kysytympään pitkään malliin.

Musk lupaili jo viime vuoden huhtikuussa, että täyssähköinen avolava esiteltäisiin 18–24 kuukautta myöhemmin. Tämä tarkoittaisi jo ensi vuodelle ajoittuvaa lanseerausta, mutta Teslan aikatauluilla on ollut tapana venyä ja paukkua. Sähköautovalmistaja painii edelleen Model 3:n tuotanto-ongelmien kanssa, ja pienemmän Model Y -crossoverinkin tuotannon aloitusta on jouduttu lykkäämään vuoteen 2020, joten pick-up saattaa oikeasti tulla vasta ensi vuosikymmenen puolella.

Lue myös: Tesla Model 3:sta on tulossa uusia versioita – Performance-malli haastaa suorituskyvyllään BMW M3:n

Kommentoi Facebookissa