AUTOT Euro NCAP -nimellä paremmin tunnettu European New Car Assessment Program on tehnyt jo vuosikausia tärkeää taustatyötä autojen turvallisuuden parantamiseksi. Organisaation tekemät riippumattomat törmäystestit ovat tehneet turvallisuudesta tärkeän myyntivaltin, jota yksikään autonvalmistaja ei voi enää sivuuttaa.
Euro NCAP:n käyttämät kriteerit ovat kiristyneet sen verran paljon viime vuosina, että viiden tähden tuloksia on entistä vaikeampi saavuttaa. Tämän vuoden viimeisimpien törmäystestien tulokset julkaistiin nyt, ja tälläkään kertaa täyttä tähtisadetta ei riittänyt kaikille törmäytetyille autoille.
Testissä oli mukana Audin pieni crossover Q2, joka tuli myyntiin aivan äskettäin. Audin turvallisuus on kunnossa, koska se sai täydet viisi tähteä. Q2 onnistui pääsemään 93 prosentin tulokseen aikuisten turvallisuuden osalta ja 85 prosentin lukemaan lasten suojauksen kohdalla. Jalankulkijaturvallisuudesta ja turva-avustimista tuli puolestaan 70 prosenttia, eli matkustajien suojaus on Audissa näitä paremmalla tolalla.

Euro NCAP törmäytti myös Hyundai Ioniqin. Se on historian ensimmäinen tuotantoauto, josta tulee tarjolle sekä täyssähkö-, pistokehybridi- että tavallinen hybridiversio. Myös Ioniq ylsi törmäystestissä viiden tähden tulokseen, ja lukemiksi tuli 91 prosenttia aikuisten suojauksen ja 80 prosenttia lasten turvallisuuden osalta. Ekohenkisessä Hyundaissa on vakiona mm. automaattisen hätäjarrutuksen mahdollistava toiminto ja kaista-avustin, joista oli hyötyä tätä kategoriaa arvosteltaessa. Ioniq ylsikin turva-avustinten osalta 82 prosentin lukemaan, ja jalankulkijaturvallisuudesta ropisi Audin tapaan 70 prosenttia.
Kolmas viiden tähden auto oli USA:ssa valmistettu katumaasturi Ford Edge. Se tuli tarjolle monissa Euroopan maissakin tämän vuoden aikana, ja Ford sai suhteellisesti parhaan tuloksensa turva-avustinten osalta. Niistä annettiin 89 prosenttia, kun taas aikuisten turvallisuudesta, lasten suojauksesta ja jalankulkijaturvallisuudesta tuli 85 prosenttia, 76 prosenttia ja 67 prosenttia.
Viimeinen viiden tähden tulokseen yltänyt kandidaatti oli Suzukin tuore crossover-henkinen pikkuauto Ignis, jossa oli lisävarusteena tarjottava turvapaketti. Aikuisten suojasta tuli 87 prosentin tulos, lapsimatkustajien osalta 79 prosenttia, jalankulkijaturvallisuudesta 77 prosenttia ja turva-avustimista 60 prosenttia. Vakiovarusteilla Ignis sai kuitenkin vain kolmen tähden tuloksen, mikä kertoo lisähintaan tarjottavien turvavarusteiden merkityksestä arvostelussa.
Korealaisen SsangYongin Tivoli ja XLV olivat viimeiset tällä erää testatut autot. Katumaasturityyliset korealaiset saivat lisähintaan tarjottavan turvapaketin ansiosta neljä tähteä, ja aikuisten suojasta, lasten turvallisuudesta, jalankulkijoiden turvasta sekä turva-avustimista ropisi 82, 62, 65 ja 43 prosenttia. Vakiovarusteilla näidenkin autojen saldo jäi kolmeen tähteen, eli turvavarusteisiin sijoittaminen kannattaa.
Kommentoi Facebookissa