Ford esitteli uuden Escortin – auto jää kuitenkin vain Kiinan markkinoiden erikoisuudeksi

Uutuuden pellin alla pörisee joko 1,0- tai 1,5-litrainen EcoBoost-bensakone.

Uutuuden pellin alla pörisee joko 1,0- tai 1,5-litrainen EcoBoost-bensakone. (Kuva Ford)

Uutta Escortia myydään Kiinassa neljännen sukupolven Focuksen rinnalla.

AUTOT Juustohöyläksikin kutsuttu britti-Ford Anglia kuului 1960-luvulla Suomen suosituimpiin perheautoihin. Anglia korvattiin vuonna 1968 Escortilla, joka oli Englannin ja Saksan Fordin ensimmäisiä yhteisiä automalleja. Ensimmäisen korimallin Escort nousi maineeltaan vähintään edeltäjänsä veroiseksi, koska auto oli todella suosittu rallikäytössä.

Sama meno jatkui 1970-luvun puolessavälissä esitellyn kulmikkaamman kakkossukupolven myötä. Seuraavan vuosikymmenen taitteessa Escort siirtyi moderniin etuvetoon ja hatchback-koriin, joiden voimin jatkettiin 1990-luvun loppupuolelle asti. Tuolloin Escortin saappaisiin astui paljon terävämmällä kynällä piirretty Focus, joka on juuri siirtynyt neljänteen sukupolveensa.

Ford ei kuitenkaan heittänyt Escort-nimeä kokonaan roskakoriin. Se herätettiin nimittäin henkiin Kiinan markkinoita varten tehtyä budjettiluokan sedania varten, joka esiteltiin vuonna 2014. Toisen sukupolven Focuksen tekniikkaan perustuneen auton valmistus alkoi vuotta myöhemmin. Ensimmäisen Kiina-Escortin tarina jäi kuitenkin varsin lyhyeksi, koska auton seuraaja lanseerattiin jo nyt Pekingin autonäyttelyssä.

Escortin budjettistatus näkyy paremmin auton sisustassa, joka on melko muovinen eurooppalaisiin standardeihin verrattuna.
Escortin budjettistatus näkyy paremmin auton sisustassa, joka on melko muovinen eurooppalaisiin standardeihin verrattuna. (Kuva Ford)

Uutta Escortia myydään Kiinassa neljännen sukupolven Focuksen rinnalla, ja auto on tehty Fordin viimeisimmän globaalin pohjalevyn varaan. Uutuuden muotoilu vaikuttaa edeltäjää modernimmalta, ja monet linjat ovat tuttuja joko viimeisimmästä tai sitä edeltäneestä Focuksesta. Nokalla komeilee Aston Martin -henkinen kromimaski monen muun Fordin tapaan. Takakontti on puolestaan integroitu sulavasti auton muotoihin, koska se on suunniteltu alun perin porrasperäksi.

Escortin budjettistatus näkyy paremmin auton sisustassa, joka on melko muovinen eurooppalaisiin standardeihin verrattuna. Keskellä kojelautaa komeilee kuitenkin kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, ja penkkeihin sekä kojelaudan osiin saa kirkkaampaa tehosteväriä piristämään näkymiä. Varustelu on varsin kattavaa tasoa, koska uutuuteen tarjotaan muun muassa peruutuskameraa, sähkösäätöisiä penkkejä, avaimetonta käyttöä ja sadetunnistinta.

Turvallisuudenkin pitäisi olla kunnossa, koska Escort on saanut viisi tähteä Kiinan NCAP:n tekemissä törmäystesteissä. Uutuuden pellin alla pörisee joko 1,0- tai 1,5-litrainen EcoBoost-bensakone. Molempien moottorivaihtoehtojen yhteydessä vakiovaihteisto on manuaali, mutta automaatinkin saa lisähintaan. Eurooppalaisille Escort-faneille täytyy valitettavasti tuottaa pettymys, koska tämäkin auto jää edeltäjänsä tavoin vain Kiinan markkinoiden yksinoikeudeksi.

Lue myös: Ford harrastaa upsizingia – seuraava Focus ST saa 2,3-litraisen koneen

Kommentoi Facebookissa