Ford Focus RS:n seuraava sukupolvi tulossa – vähintään 400 hevosvoimaa ja kevythybriditeknologiaa?

Uuden vuosituhannen puolella RS:n lippua ovat kantaneet kompaktiluokan Focuksen sporttiversiot.

Uuden vuosituhannen puolella RS:n lippua ovat kantaneet kompaktiluokan Focuksen sporttiversiot. (Kuva Ford)

Nykyisen Focuksen tuotanto on päättymässä näinä päivinä seuraajan tieltä.

AUTOT Fordin RS-urheilubrändi viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa. Aivan ensimmäinen RS oli Saksan Fordin kehittämä hillitty bulevardisportti silloisen Taunuksen pohjalta, mutta kirjainyhdistelmä lähti sananmukaisesti lentoon seuraavan vuosikymmenen ralli-Escortien perässä.

Jatkoa seurasi muun muassa 1980-luvun Sierra RS Cosworthin ja B-ryhmän RS200-rallitykin sekä 1990-luvun komeimmalla spoilerilla kruunatun Escort RS Cosworthin myötä.

Uuden vuosituhannen puolella RS:n lippua ovat puolestaan kantaneet kompaktiluokan Focuksen sporttiversiot. Focus RS:n kaksi ensimmäistä sukupolvea olivat vielä etuvetoisia, mutta kolmisen vuotta sitten lanseeratussa nykymallissa siirryttiin nelivetoon pidon turvaamiseksi ja hauskuuden lisäämiseksi. Viimeisimmän Focus RS:n nelivetoon on nimittäin kehitetty erityinen driftausmoodi, jonka avulla etuvetopohjaisella autolla pystyy taittamaan kahva edellä kuivallakin asfaltilla.

Tämä on saanut kompaktisportin kohoamaan melkoiseen kulttimaineeseen, ja muutkin ominaisuudet ovat olleet kohdallaan. Niinpä auto on noussut suosituimpien hot hatchien joukkoon, mutta mikään hauska ei kestä ikuisesti. Nykyisen Focuksen tuotanto on nimittäin päättymässä näinä päivinä vielä huhtikuun aikana esiteltävän seuraajan tieltä, ja myös RS:n valmistus loppuu tässä yhteydessä.

Uutuuden nollasta sataan -kiihtyvyys lähentelee jo neljän sekunnin lukemaa.
Uutuuden nollasta sataan -kiihtyvyys lähentelee jo neljän sekunnin lukemaa. (Kuva Ford)

Fanien ei kuitenkaan kannata huolestua, koska seuraaja on jo kehitteillä. Neljännen sukupolven Focuksen perusversiot saadaan Euroopassa myyntiin vielä tämän vuoden puolella, mutta RS:ää täytyy todennäköisesti odotella vuoteen 2020 asti.

Uudessakin RS:ssä luotetaan ilmeisesti nykymallista tuttuun 2,3-litraiseen turboneloseen, josta irtoaa tällä hetkellä 350 hevosvoimaa. Koneesta kutiteltaneen seuraavassa sukupolvessa vielä muutama lisäheppa, mutta merkittävämpi tehonlisäys saadaan aikaan kevythybriditekniikan avulla.

Uusi Focus RS saa nimittäin integroidun starttigeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän myötä toteutetun kevythybridiratkaisun. Sen pitäisi nostaa auton teholukema 400 hevosvoimaan tai jopa yli, ja vääntöä on irtoamassa lähes 580 newtonmetriä. Muhkeat voimavarat välitetään kaikille pyörille kaksoiskytkinautomaatin kautta, eli nykyversion manuaalivaihteisto saattaa valitettavasti olla katoavaa kansanperinnettä.

Hybridisysteemistä on muutakin iloa kuin pelkkä lisähevosvoimien tuottaminen. Sen avulla auton kiihtyvyyttä voidaan myös tasoittaa, kun tehoa pystytään kasvattamaan vaihtokohdissa niiden häivyttämiseksi lähes huomaamattomiin. Lisäksi Focus RS:n pitäisi ampaista paikaltaan entistäkin hätäisemmin, kun kevythybridi saa turboviiveen katoamaan. Uutuuden nollasta sataan -kiihtyvyys lähenteleekin jo neljän sekunnin lukemaa, mikä tekisi Focuksesta tasaveroisen haastajan muun muassa Mercedes-AMG:n ja Audi Sportin nopeimmille hot hatcheille.

Sporttimallien avulla Ford pystyy myös markkinoimaan tehokkaasti koko mallistonsa hybridisointia. Euroopan autonvalmistajien mallistojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat enää olla 95 grammaa kilometriä kohti vuodesta 2021 alkaen, joten hybridejä ja sähköautoja on pakko tuoda myyntiin entistä laajemmalla rintamalla. Nykyisen Focus RS:n päästöt ovat vielä varsin muhkeat 175 grammaa, mutta kevythybriditeknologian myötä tähän pitäisi tulla 20–30 gramman pudotus.

Kommentoi Facebookissa