AUTOT Legendaarinen Carroll Shelby kehitti ensimmäisen viritetyn versionsa Ford Mustangista melkein heti, kun poniauto oli tullut markkinoille 1960-luvun puolessavälissä. Shelby-Mustangien sarja on ulottunut näihin päiviin asti, ja nykyään ne ovat tehtaan omia sporttimalleja. Tämänhetkisen Mustangin pohjalta tehty GT350 ja sen vieläkin ratahenkisempi R-versio ovat saaneet kovasti kiitosta upeasta moottoristaan ja hienosta ajettavuudestaan.
Autojen käsiteltävyys ei ole hävennyt yhtään paljon kalliimmille eurooppalaisille urheiluautoille, ja samaa voidaan sanoa Shelbyn vapaasti hengittävästä V8:sta. Siinä on niin sanottu 180 asteen kampiakseli, joka tekee pannun äänistä suorastaan mahtavat downsizing-henkisiin turbokoneisiin verrattuna. GT350 saa pian seuraa vieläkin tehokkaammasta GT500:sta, jossa turvaudutaan mekaanisesti ahdettuun veekasiin. Sitä odotellessa GT350 saa tulevan isoveljensä aerodynamiikkaosia, joiden pitäisi tehdä autosta entistäkin nopeampi.

Mallivuoden 2019 Shelby GT350:ssä on esimerkiksi täysin uusi takaspoileri, jossa on niin sanottu Gurney-lippa. Se lisää takapään maaefektiä ilmanvastuksen suuremmin kärsimättä. Lisäksi auto on saanut uuden maskin, jonka kehitystyössä on kuulemma hyödynnetty Ford Performancen rata-Mustangeille ja tulevalle Shelby GT500:lle tekemiä tuulitunnelitestejä. Tuoreiden aerodynamiikkaosien edut tulevat kuulemma parhaiten esiin Gurney-lipan kanssa, mutta sen saa autoon valitettavasti vasta lanseerauksen jälkeen.
Lisäksi Shelby GT350:ssä on upouudet 19-tuumaiset alumiinivanteet, jotka on kietaistu Michelinin Pilot Sport Cup 2 -renkaille. Niissä on Shelbyä varten kehitetty kuvio ja kumiseos, joiden pitäisi lisätä pitoa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Jousituskin on säädetty uudestaan, ja iskunvaimentimia on muokattu. Ajettavuutta parantavat muutokset viimeistellään päivitetyllä sähköisellä ohjaustehostimella, jota on Fordin mukaan hienosäädetty satoja tunteja kestäneissä ratatesteissä.
Mukavuuttakaan ei ole unohdettu suorituskykyä kohennettaessa. Shelbyyn on tuotu nimittäin uudet sähkösäätöiset etupenkit ja päivitetyt oviverhoilut, jotka on päällystetty Miko-nimisellä tummalla mokkanahalla. Lisäksi auton vakiovarustelistalle on lisätty automaattinen kaksialueilmastointi, yleismallinen autotallin oven avaaja ja kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä varustettu SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä. Tarjolla on myös uusi Bang & Olufsenin PLAY-äänentoistojärjestelmä, joka on varustettu 12 kaiuttimella.

Pellin alla ei ole sen sijaan tapahtunut muutoksia. Siellä murisee edelleen 180 asteen kampiakselilla varustettu 5,2-litrainen kasi, joka tuottaa 533 hevosvoiman huipputehon ja 581 newtonmetrin maksimiväännön. Pannu on yhdistetty kuusipykäläiseen manuaalivaihteistoon, joka alkaa olla nykyään harvinaista herkkua urheiluautoissakin.
Uusi Shelby GT350 tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella, jolloin autoon saa myös kaksi uutta värisävyä. Ne molemmat ovat sinisiä ja tottelevat Ford Performance Blue ja Velocity Blue -nimiä. Eurooppalaisille on kuitenkin tuotettava pettymys, koska Shelby GT350 ei kuulu vanhan mantereen tuontiohjelmaan. Atlantin tällä puolella täytyy tyytyä viisilitraisella veekasilla ryyditettyyn GT-versioon, jossa on viimeisimmän päivityksen jälkeen 450 heppaa.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Klassikko elää ja voi hyvin – Ford Mustang oli viime vuoden myydyin urheilucoupé koko maailmassa
Kommentoi Facebookissa