ELINTARVIKKEET Alkuvuonna elintarvikkeiden myynnin arvo laski hieman ja elintarvikkeita myytiin kokonaisuudessaan vähemmän kuin vuotta aiemmin. Suurin kasvu nähtiin hedelmien ja marjojen sekä vihannesten myynnissä. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta tammi-maaliskuulta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo tammi-maaliskuussa oli 5,3 miljardia euroa ja siitä elintarvikemyynnin arvo 3,6 miljardia euroa. Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna päivittäistavarakaupan kokonaismyynti laski 0,3 prosenttia. Elintarvikkeiden myynnin arvo laski 0,4 prosenttia hintojen noustessa 0,8 prosenttia. Myynnin arvon lasku johtuu myydyn määrän 1,1 prosentin laskusta.
– Alkuvuoden vertailuun vaikuttavat karkauspäivä ja pääsiäinen. Helmikuussa 2024 oli yksi myyntipäivä enemmän. Lisäksi ruokakaupan vuoden toiseksi vilkkain sesonki eli pääsiäinen ajoittui myynniltä viime vuonna maaliskuulle ja tänä vuonna vasta huhtikuulle, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo.
Suurin myynnin kasvu nähtiin hedelmien ja marjojen sekä vihannesten tuoteryhmissä. Niiden myynnin arvo kasvoi ennen kaikkea myydyn määrän kasvun seurauksena. Hedelmien ja marjojen hinnat nousivat hieman päivittäistavarakaupan keskimääräisiä hintoja vähemmän. Vastaavasti vihannesten hinnat nousivat hieman keskimääräistä kehitystä nopeammin.
Hedelmien, marjojen ja vihannesten myynnin kasvu näkyy laajasti. Kymmenestä eniten myynnin arvoa kasvattaneesta tuoteryhmästä kuusi kuuluu edellä mainittuihin pääluokkiin. On kuitenkin otettava huomioon, että raportointimuutos vaikuttaa koko vihannesten pääluokan myynnin arvoon.
– Voisivatko kasvun taustalla vaikuttaa loppuvuodesta julkaistut uudet ravitsemussuositukset? Vastaavasti myynti laski leikkeleet sisältävässä tuoteryhmässä. Tulevista tilastoista nähdään, onko kyseessä pysyvämpi trendi, Loikkanen pohtii.
Kevään puheenaihe, jauhelihapula, ei suoraan näy naudanlihan myynnissä. Naudanlihan myynnin arvo kasvoi tammi-maaliskuussa 1,7 prosenttia, kun kaikkien lihojen myynnin arvo keskimäärin laski 3,3 prosenttia. Lihan myynnin määrä laski kaikissa tuoteryhmissä siipikarjaa lukuun ottamatta. Osa lihan päivittäistavaramyynnistä on siirtynyt valmisruokiin ja -aterioihin.
Alkoholijuomien myynti laski 0,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Myynti laski siitä huolimatta, että tuotevalikoima laajeni viinien tultua ruokakauppoihin kesäkuussa.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavaa tilastoa on julkaistu vuodesta 2020 alkaen. Tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani ja M-ketju.
Lue myös: Suomalaiset syövät edelleen usein lihaa – puolet valitsee liharuuan lounaaksi kotona ja ravintolassa
Kommentoi Facebookissa