AUTOT Henrik Fisker on tanskalaislähtöinen automuotoilija, jonka kynänjälki näkyy muun muassa BMW Z8:n ja Aston Martin DB9:n linjoissa. Hän lähti vuonna 2005 Aston Martinin päämuotoilijan pallilta ja perusti oman autofirmansa. Aluksi Fisker loi uuden kuosin BMW 6-sarjan coupélle ja Mersun SL-roadsterille, mutta pian oli kokonaan oman auton vuoro.
Lennokkaasti muotoiltu neliovinen coupé nimettiin Karmaksi, ja autoa vauhditti hybriditekniikka jo paljon ennen isoja autonvalmistajia. Karma saatiin alkuvaikeuksien jälkeen markkinoille vuonna 2011, ja sitä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaassa. Fiskerillä oli kuitenkin varsin huono karma, koska loppu koitti jo reilun vuoden päästä.
Henrik Fisker ei ole kuitenkaan heittänyt pyyhettä kehään huono-onnisen Karman jälkeenkään. Mies on esitellyt erilaisia konsepteja, ja Karman seuraajaakin on kehitelty jo hyvän aikaa. Kyseessä on jälleen neliovinen coupé, joka on nimetty vähemmän pahaenteisesti Emotioniksi. Fiskerin uutuus on täyssähköauto, jonka avulla aiotaan haastaa muun muassa Tesla Model S.

Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa parrasvaloihin tuodun Emotionin linjat ovat varsin lennokkaat, ja erityisesti auton nokan ilme jakaa varmasti mielipiteitä. Kylkilinja on hyvin coupé-mainen, ja takaluukun reunaa kiertävässä valonauhassa on yllättäen paljon samaa näköä kuin uuden Aston Martin Vantagen peräpäässä nähdyssä muotoiluratkaisussa. Emotionin oviratkaisu on todella erikoinen, koska sekä eteen että taakse kuljetaan ylöspäin aukeavien ”perhosovien” kautta.
Ovet pystyy avaamaan niiden pintoihin upotettujen kahvojen lisäksi myös kuskin älypuhelimella. Sisustan saa joko neli- tai viisipaikkaisena, ja siellä riittää erilaisia näyttöjä. Kojelaudasta niitä löytyy peräti kolme kappaletta, ja yksi näistä ruuduista korvaa myös perinteisen mittariston. Takamatkustajillekin tarjotaan omaa näyttöä, jonka koko on muhkeat 27 tuumaa. Sisätiloissa on myös useita induktiivisia latauspisteitä, ja perinteisen nahan rinnalla tarjotaan vegaanista vaihtoehtoa.

Emotion on tehty alumiinista ja hiilikuidusta, joten auton paino jää todennäköisesti kilpailijoita pienemmäksi. Suorituskyvystä on kerrottu vasta 260 km/h:n huippunopeus, ja nelivetoisella sähköautolla pitäisi päästä noin 640 kilometriä yhdellä latauksella. Emotionissa käytetään viittä Lidar-tutkaa, joiden tuottamaa dataa pystytään kuulemma käsittelemään reaaliajassa. Fiskerin pitäisi yltää näillä avuin nelostason autonomiseen ajamiseen.
Emotionin tuotanto alkaa ensi vuonna, ja Eurooppaan ensimmäisiä yksilöitä voidaan odotella vuonna 2020. Fisker on kehitellyt sähköautonsa lisäksi myös uutta akkuteknologiaa, joka tunnetaan solid-state-nimellä. Kun se saadaan valmiiksi muutaman vuoden päästä, käyttökelpoinen toimintamatka pitäisi pystyä lataamaan vain muutamassa minuutissa. Myös toimintasäteen pitäisi tällöin nousta 800 kilometrin paremmalle puolelle.
- Kuva Autocar
Kommentoi Facebookissa