JALKAPALLO Suomen miesten jalkapallomaajoukkue Huuhkajat kohtaa MM-karsintaottelussa lauantaina Helsingissä Ukrainan. Ottelu kiinnostaa, sillä torstaihin mennessä lauantain otteluun oli myyty jo noin 27 700 lippua.
Noin 350 miljoonalla eurolla peruskorjatulle Helsingin Olympiastadionille mahtuu noin 33 000 katsojaa, mutta koronapandemian takia katsojia otetaan Ukraina-otteluun vain 29 000. On todennäköistä, että Ukraina-ottelusta tulee loppuunmyyty.
– Lauantaina vietetään todellista jalkapallojuhlaa. Uusitulla Stadikalla päästään nyt pelaamaan ensimmäistä kertaa näin isolle yleisölle – tätä on odotettu pitkään. Yleisö pääsee kokemaan Olympiastadionin täydessä loistossaan todella tärkeässä ottelussa, Palloliiton myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Varis sanoo tiedotteessa.
Ukraina-ottelussa Huuhkajat saa suurimman kotiyleisömääränsä yli kahdeksaan vuoteen. Vuoden 2013 MM-karsintaottelua Espanjaa vastaan seurasi paikan päällä 37 492 katsojaa.
Peruskorjatulla Olympiastadionilla moisiin yleisömääriin ei enää päästä. Peruskorjaukseen käytetyllä rahamäärällä olisi saanut rakennutettua stadionin, jolle olisi mahtunut vaikka 50 000 katsojaa, mutta entinen vastuuministeri, jalkapallofaniksi mielellään julkisuudessa profiloituva ja viime keväänä katsojakiellon aikana toimittajana peliin paikan päälle akkreditoitunut Paavo Arhinmäki oli surullisen kuuluisan peruskorjauksen kannalla.
Olympiastadion oli remontissa 2016-2020. Huuhkajat pelasi kotiottelunsa tuolloin Tampereella Ratinan stadionilla sekä Turussa Kupittaan stadionilla.
Kun peruskorjaus valmistui, ei Huuhkajat koronapandemian takia päässyt täydelle stadionille. Katsojarajoituksia oli vielä syyskuun alussa Huuhkajien kotiotteluissa Walesia ja Kazakstania vastaan.
Ukraina-ottelussa päästään viimeinkin viettämään nosteessa olevan Suomen maajoukkuejalkapallon yleisöjuhlaa.
– Lauantaina Olympiastadionilla tunnustetaan isosti sinivalkoista väriä! Otteluviikkoina olemme aiemminkin tuoneet Suomen värejä katukuvaan esimerkiksi patsaiden ja julkisten kulkuvälineiden kautta, nyt päätimme koristella Kansalaistoria. Haluamme, että Suomessa A-maajoukkueiden ottelut näkyvät katukuvassa, Palloliiton markkinointipäällikkö Mikko Laitinen kertoo.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Huuhkajilla merkittäviä pelaajia sivussa – Tim Sparv ei mahdu nyt maajoukkueeseen
Kommentoi Facebookissa