LIIKENNETURVALLISUUS Kesärenkaiden kunto korostuu etenkin ajettaessa sateella ja kuluneilla sekä uraisilla tienpinnoilla. Sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että vetävien pyörien renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti.
Sähkö- ja hybridiautot painavat tyypillisesti enemmän kuin bensa- ja dieselkäyttöiset autot. Auton akun painon vuoksi myös auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä, mutta myös ajomukavuutta ajatellen tavanomaista pienempää rengasmelua.
Suurista tehoista ja edellä mainituista syistä johtuen sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon.
– Sähkö-ja hybridiautojen tekniikka ja esimerkiksi akut painavat sen verran paljon, että renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä. Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla renkaiden nopeamman kulumisen kanssa. Sitä selittävät hänen mukaan sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.
– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen sanoo.
Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki renkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa. Asiantuntevassa huolto- tai rengasliikkeessä voi käydä mittauttamassa pyörän aurauskulmat, jotta välttyy renkaiden toispuoleiselta kulumiselta.
Vaikka autolla ajaisi vähän, menettävät renkaat ikääntymisen myötä parhaita ominaisuuksiaan. Ikääntyessään kumi kovettuu. Yleisen nyrkkisäännön mukaan autonrenkaat on hyvä uusia noin kuuden vuoden välein tai aiemmin, jos ne ovat silmin nähden kuluneet. Renkaasta kannattaa säännöllisesti tarkastaa myös sen ulkoiset vauriot, esimerkiksi kumin viillot.
Vuosia vanhan, mutta vähän ajetun renkaan ulkonäössä ei välttämättä huomaa mitään erityisiä muutoksia, joten siksi moni saattaa luottaa siihen, että rengas on vielä kunnossa. Liikenneturvan mukaan noin joka kuudennessa kuolonkolarissa mukana olleessa ajoneuvossa on jokin renkaisiin liittyvä riski.
– Kun ottaa huomioon, että autokantamme keski-ikä on 12 vuotta, tulisi renkaiden uusimisesta huolehtia ikääntymisen takia sinä aikana vähintään kerran, vaikka ajomäärät olisivat vähäisiä. Keskimäärin tosin ajomäärät ovat sen verran suuria, että käytännössä renkaat tulee kuluneisuuden takia vaihtaa useaan kertaan, sanoo Alaviiri.
Tavarakuormaa kuljettaessa renkaiden kunto korostuu, niinpä myös peräkärryjen renkaita tulisi tarkastaa ja muistaa lisätä ilmanpainetta riittävästi.
– Suomen teillä kulkee paljon peräkärryjä, joiden renkaat ovat useita vuosia vanhoja. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi peräkärryissä ei ole suositeltavaa käyttää yli kymmenen vuotta vanhoja renkaita. Pahimmillaan peräkärryn rengas voi jopa räjähtää, Alaviiri toteaa.
- Lähde LähiTapiola
Lue myös: Rattijuopon anastaman auton renkaat olivat riekaleina – sekava mies yritti saada kyytiä itselleen
Kommentoi Facebookissa