AUTOT Jaguar XJ on toiminut kissamerkin edustusluokan lippulaivana jo 1960-luvun lopulta lähtien. Matalan elegantit linjat toimivat auton tunnusmerkkinä ja erottivat sen kilpailijoistaan, mutta XJ:n muotoilu alkoi vaikuttaa 2010-luvun lähestyessä kuin kaikuna menneestä maailmasta. Niinpä Jaguar laittoi auton linjat perusteellisesti uusiksi nykymalliin siirryttäessä, ja konservatiivinen porrasperätyyli sai väistyä modernin coupé-henkisyyden tieltä.
Vuonna 2009 esitelty nyky-XJ on sinnitellyt tuotannossa jo autojen tavallista malli-ikää pidempään, ja viime vuosina luksusbritin myyntikäyrät ovat alkaneet osoittaa pahasti alaspäin. Tämä johtuu osittain vanhenemaan päässeen XJ:n tukalasta asemasta tuoreempien kilpailijoiden puristuksessa, mutta oma vaikutuksensa on myös nykyisellä katumaasturibuumilla. Monet ostajat ovat siirtyneet lukusluokassakin korkeamman SUV:n tai crossoverin rattiin.
Niinpä julkisuudessa liikkui jonkin aikaa sitten huhuja, joiden mukaan Jaguar olisi kuoppaamassa XJ:n lopullisesti. Uudeksi lippulaivaksi väläyteltiin kookasta katumaasturia, mikä sai varmasti ainakin perinnetietoisimpien brittien kello viiden teet väärään kurkkuun. Nyt he voivat kuitenkin huokaista helpotuksesta, koska Jagge on vahvistanut, että XJ:lläkin on tulevaisuutta. Kissamerkin päämuotoilijana toimiva Ian Callum kertoi brittiläiselle Autocarille, että iso SUV ei kaappaa Jaguarin lippulaivan paikkaa, koska perinteinen sedan on paljon hienostuneempi vaihtoehto.

XJ:llä on oma paikkansa Callumin sydämessä, ja auto on hänen mukaansa olennainen osa brittimerkkiä. Neliovinen sedan säilyy siis jatkossakin mallivalikoiman kruununa, mutta iso SUV saattaa silti olla kehitteillä XJ:n vaihtoehdoksi. Pari vuotta sitten esitelty Jaguarin ensimmäinen katumaasturi, eli F-Pace on noussut lyhyessä ajassa merkkinsä myydyimmäksi autoksi, joten SUV-luokan vetovoimaa on hankala vastustaa Jaggellakin.
Kissamerkin katumaasturimallisto täydentyy pikapuoliin myyntiin tulevalla E-Pacella, joka ottaa F-Pacen pikkuveljen paikan. Ensi vuonna on tulossa vielä vallankumoukselliseksi Jaguariksi luonnehdittu I-Pace, joka on muun muassa Teslan haastava täyssähköinen crossover. Isoin SUV olisi loogisesti nimeltään J-Pace, jolla kerrottaisiin auton kuulumisesta samaan luokkaan XJ:n kanssa. J-Pace asemoitaisiin sporttiseksi Jaggen muiden katumaasturien tavoin, mikä jättäisi tilaa hienostuneemmalle XJ:lle.
Callum totesi, että ainoastaan yhden merkin lippulaiva voi olla SUV. Tämä brändi on luonnollisesti maastureihin keskittynyt Land Rover, joka kuuluu Jaguarin tavoin intialaiselle Tatalle. Ian Callum sanoi myös, että luksusluokan perinteisen sedanin idea täytyy miettiä uudelleen. Kolmen laatikon porrasperät saattavat käydä uhanalaisiksi, kun automaailma suuntaa kohti katumaastureita ja sähköistymistä. Lisäksi Teslan menestys on osoittanut, että amerikkalaisasiakkaatkin hyväksyvät nykyään isolla takaluukulla varustetun hatchbackin.
Jaguar XJ on jo nyt erottautunut kilpailijoistaan coupé-henkisen viistoperän ansiosta. Tämä toimii Callumin mielestä ainutlaatuisena piirteenä luksusluokassa, joten siitä pidetään todennäköisesti kiinni jatkossakin. Seuraavan XJ:n sähköistymisestäkin on liikkunut vahvoja huhuja. Onkin mielenkiintoista nähdä, tuleeko autosta täyssähköinen I-Pacen tavoin, jolloin kissamerkki vastaisi täysillä Teslan heittämään haasteeseen.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa