Jaguarin päämuotoilija valotti kissamerkin tulevaisuutta – luvassa on niin sportteja kuin sähköautojakin

Ian Callum taputtelee Jaguarin yhdessä Williamsin F1-tallin kanssa Bond-leffaan Spectre tekemää CX-75-mallia.

Ian Callum taputtelee yhdessä Williamsin F1-tallin kanssa Bond-leffaan Spectre tehtyä CX-75-mallia. (Kuva AOP)

Ian Callumin mukaan suurin osa autonvalmistajista haluaisi siirtyä ajassa 30 vuotta eteenpäin.

AUTOT Ian Callum kuuluu Ison-Britannian automuotoilun legendoihin. Hän vastasi esimerkiksi vuonna 1993 esitellyn Aston-Martin DB7:n linjoista, jotka päättivät 007:n suosikkibrändin pitkän laatikkomaisen kuivan kauden. Callum on ollut Jaguarin palveluksessa jo kohta 20 vuotta, ja viime vuosina kissamerkin tyyli on tuotu rytinällä nykyaikaan. Brittiläinen Car Magazine pääsi haastattelemaan 64-vuotiasta Callumia, jolla on riittänyt puuhaa viime aikoina.

Hän kertoi, että kulunut vuosi on ollut hänen koko työuransa kiireisin. Jaguar on juuri lanseerannut E-Pace-nimisen katumaasturiuutuuden, joka laajentaa merkin tarjonnan aivan uuteen koko- ja hintaluokkaan. Jaguarit ovat perinteisesti olleet matalia autoja, mutta tähän perinteeseen saatiin poikkeus jo pari vuotta sitten esitellyn F-Pacen myötä. SUV nousi lyhyessä ajassa Jaguarin myydyimmäksi malliksi, joten britit jatkavat samoilla linjoilla.

Toisin kuin isommat Jaguarit, E-Pace on poikittaismoottorinen. Se perustuu samalle pohjalevylle kuin seuraava Range Rover Evoque, mutta Jaguar on kehitetty enemmän ajajan autoksi. E-Pace on korkea, lyhyt ja suhteellisen tilava, mutta se tuntuu silti Callumin mukaan aidolta Jaguarilta. Ian Callum rakastaa kuulemma pikkuautoja, ja E-Pace-projektissa hän pääsi niin lähelle niiden maailmaa kuin Jaguarilla on mahdollista.

Jaguar on juuri lanseerannut E-Pace-nimisen katumaasturiuutuuden, joka laajentaa merkin tarjonnan aivan uuteen koko- ja hintaluokkaan.
Jaguar on juuri lanseerannut E-Pace-nimisen katumaasturiuutuuden, joka laajentaa merkin tarjonnan aivan uuteen koko- ja hintaluokkaan. (Kuva Jaguar)

Toinen kissamerkin suuri uutuus on ensi keväänä lanseerattava I-Pace, joka on ensimmäinen täyssähköinen Jaguar. Callum oli jo pitkään haudutellut mielessään eteen viedyllä ohjaamolla varustettua autoa, ja kompakti sähkötekniikka mahdollisti tällaisen tilaratkaisun I-Paceen. Lyhyen nokan lisäksi sähköisen crossoverin tunnusmerkkinä toimii skeittilaudaksi kutsuttu pohjalevy, jossa akut on sijoitettu akselien väliin. Moottorit sijaitsevat puolestaan molemmissa päissä, jolloin I-Pace on nelivetoinen.

Samaa perusrakennetta voidaan hyödyntää muissakin täyssähköisissä Jaguareissa, mutta kovin mataliin autoihin skeittilautarakenne ei sovi. Yksi käyttökohde voisi olla XJ-luksussedanin seuraava sukupolvi, joka saattaa muuttua sähköautoksi ainakin vahvojen huhujen mukaan. Callum ei suostunut vahvistamaan asiaa, mutta hän paljasti kuitenkin, että autosta on tulossa jotakin todella erityistä. Se on jo tuotekehityksensä loppuvaiheessa, mutta vielä ensi vuonna uutta XJ:tä ei kannata odotella myyntiin.

Vuonna 2018 juhlitaan kuitenkin mallisarjan puolivuosisataista taivalta. Alkuperäinen XJ teki aikanaan teini-ikäiseen Callumiin suuren vaikutuksen, joten autolla on tärkeä paikka päämuotoilijan sydämessä. Sama koskee myös ahdetulla V8:lla varustettuja sportteja, joista viimeisin on tehty neliovisen XE:n pohjalta. Ian Callum myönsi kuitenkin, että Nürburgringin Nordschleifen neliovisten uuden kierrosennätyksen napannut Project 8 on jäämässä lajinsa viimeiseksi. Tulevaisuus kuuluu nimittäin hybrideille ja sähköautoille myös sporttien osalta.

Callum totesi, että suurin osa autonvalmistajista haluaisi tällä hetkellä siirtyä ajassa kertarysäyksellä 30 vuotta eteenpäin. Autonomisen ajamisen, sähköistymisen, digitalisaation ja verkottumisen kaltaiset kysymykset aiheuttavat niin suurta päänvaivaa, että kukaan ei osaa kertoa niihin oikeita ratkaisuja.

Perinnetietoisetkin voivat kuitenkin huokaista helpotuksesta. Ian Callum lupasi nimittäin, että Jaguar tekee jatkossakin urheiluautoja, koska merkin imago muodostuu edelleen vahvasti niiden kautta.

Kommentoi Facebookissa