AUTOT Vuonna 1976 markkinoille lanseerattu VW Golf GTI perusti kokonaan uuden autoluokan, kun kompaktin hatchbackin kuoriin survottiin paljon perusmalleja tehokkaampi moottori. Nykyään Golf GTI on ehtinyt jo seitsemänteen sukupolveensa ja saanut lukuisia kilpailijoita, mutta auto on pitänyt pintansa yhtenä luokkansa yleispätevimmistä paketeista.
Villit irtiotot on jätetty muiden heiniksi, mutta välillä Volkswagenkin on innostunut revittelemään. Nykymallin GTI:stä lanseerattiin muutama vuosi sitten rata-ajoon optimoitu Clubsport, jonka S-versiolla napattiin jopa etuvetoisten nopein kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella. Clubsport pudotettiin valikoimasta Golfin faceliftin yhteydessä, mutta auton seuraaja on jo aivan nurkan takana.
Volkswagen hyödynsi helatorstaina alkanutta VW-fanien perinteistä GTI-kokoontumista Itävallan Wörtherseen rannalla uuden superversion lanseerauspaikkana. Clubsportin saappaisiin astui TCR:ksi nimetty hot hatch, josta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva ennen lopullista esittelyä. Auton nimi on lainattu vakioautojen ratasarjasta, jonka VW voitti viime ja toissa vuonna Golf GTI:n pohjalta kehitetyn kilpurin avulla.
Rata-autossa oli 350 hevosvoimaa, mutta katuversiossa täytyy tyytyä 290 polleen. EA888-koodilla tunnetusta turbonelosesta irrotetaan siis saman verran tehoa kuin sisarmalli Seat Leon Cuprassa, ja maksimivääntö kirjataan 370 newtonmetrin lukemaan. Voima välitetään GTI:n perinteiden mukaisesti pelkille etupyörille, mutta pitoa avitetaan mekaanisen tasauspyörästön lukon avulla. Vaihteistona palvelee puolestaan seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.
GTI TCR:n huippunopeus on rajoitettu tuttuun saksalaistyyliin 250 km/h:n vauhtiin, mutta lisähinnasta tämän Golfin saa kulkemaan peräti 270 km/h. Huippunopeuden noston mukana tulevat myös mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu DCC-alusta ja 19-tuumaiset pyörät. Vakiona TCR toimitetaan 18-tuumaisilla takovanteilla, ja jarrulevyt ovat rei’itettyä mallia. Lisävarusteena tarjotaan myös Akrapovicin sporttiputkistoa, mutta bensamoottorin hiukkassuodatin on aina vakiona.
Ulkoisesti TCR:n erottaa etupuskurin isoista ilmanottoaukoista, jotka kätkevät taakseen Golf R:stä lainatut välijäähdyttimet. Etupuskurissa on myös kiiltävän mustia koristeosia, ja helmoja kiertävät splitterit sekä levikkeet. Myös takaspoileri on vakio-GTI:tä isompaa mallia, ja takapuskurin diffuusorinkin pitäisi erottua perästä entistä paremmin. Ulkoväriksi tarjotaan klassisen valkoisen ja punaisen lisäksi mustaa sekä Pure Grey -nimistä harmaata.
Erikoismallin status ei pääse unohtumaan autoon sisään astuttaessakaan. Peileistä heijastuu nimittäin maahan TCR-logo, ja kynnyslistat hohtavat punaisena. Sporttipenkit, oviverhoilut sekä vaihdekepinnuppi on verhoiltu mikrokuitukankaalla, ja ratin kehällä on oikeaoppiseen tartuntaan kehottavat merkinnät kello 3:n ja 9:n kohdalla. Lisäksi keskellä kehän yläreunaa on punainen raita, ja myös turvavöitä sekä vaihdekepinnuppia on koristeltu punaisilla tehosteilla.
GTI TCR jää seiskakorisen Golfin joutsenlauluksi, koska kahdeksannen sukupolven tuotanto alkaa reilun vuoden päästä. TCR:n myynti starttaa ilmeisesti vasta loppuvuodesta 2018, joten tulevaa keräilyharvinaisuutta ehditään valmistaa vain lyhyen aikaa. Clubsport-edeltäjä ei kuulunut Suomen tuontivalikoimaan, ja sama kohtalo uhkaa hyvin todennäköisesti myös TCR:ää.
- Lähde Auto Motor und Sport. EDIT 15.5.; Korjattu yksi sana otsikosta.
Lue myös: VW lähtee mukaan aivan uuteen autoluokkaan – 80 miljoonaa euroa avomallisen katumaasturin tuotantoon
Kommentoi Facebookissa