Kalle Rovanperä päätti uskomattoman pitkän kuivan kauden

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen palkintopallilla Uuden-Seelannin rallin voittajina. (Kuva Toyota Gazoo Racing)

Jos 2002 olisi sanottu, että seuraavaa suomalaisajajan voittamaa rallin maailmanmestaruutta saataisiin odottaa 20 vuotta, ei moni olisi uskonut.

RALLI Kalle Rovanperä varmisti Uuden-Seelannin rallin voitollaan maailmanmestaruutensa. Samalla hänestä tuli ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari 20 vuoteen.

Edellinen suomalainen rallin maailmanmestari oli Marcus Grönholm, joka oli ykkönen 2002. Vuosina 1981-2002 suomalaisajajat voittivat kaikkiaan 13 maailmanmestaruutta.

Kun Grönholm voitti 2002 toisen maailmanmestaruutensa, olisi harva uskonut, jos silloin olisi sanonut, että seuraavaa suomalaisajajan voittamaa rallin maailmanmestaruutta saataisiin odottaa 20 vuotta. Olihan Suomessa ralliautoilulla 2000-luvun alussa todella vahva asema ja on edelleenkin.

Suomen ralliperinteitä ajatellessa onkin todella hämmentävää, etteivät suomalaisajajat voittaneet mestaruutta 20 vuoteen. Suomessahan rallia harrastetaan paljon ja lahjakkuuksilla on mahdollisuus edetä junioriurallaan, kun tukijoita Suomesta kuitenkin löytyy toisin kuin monessa muussa maassa. Managerilegenda Timo Jouhki on tasoittanut suomalaisten tietä huipulle.

20 vuoden kuiva kausi johtuu osin epäonnestakin. Marcus Grönholm hävisi mestaruuden Sebastien Loebille 2006 yhdellä pisteellä ja 2007 neljällä pisteellä.

Mikko Hirvosen kohtaloksi koitui 2009 niin sanottu ”markan” tekninen vika kauden päätöskilpailussa Walesissa. Loeb voitti kisan ja toiseksi jäänyt Hirvonen hävisi mestaruuden yhdellä pisteellä.

Hirvonen voi jossitella 2009 mestaruustappiotaan myös Jari-Matti Latvalan todella nololla tyrimisellä. Latvala ajoi tuolloin Puolan rallissa kisan päättäneellä yleisöerikoiskokeella seinään keskittymisen herpaannuttua. Jos Latvala olisi pitänyt autonsa radalla ja päässyt maaliin, olisi Hirvonen voittanut maailmanmestaruuden.

2010-luku oli ralliautoilussa suomalaisittain heikompaa aikaa. Loeb ja Sebastien Ogier dominoivat sarjaa.

Latvala ajoi sarjan kärkitallissa Volkswagenilla 2013-2016, mutta hänellä ei ollut mitään jakoa Ogieria vastaan, vaikka Volkswagen oli sarjan ylivoimaisesti paras auto.

Kaikkien aikojen kenties merkittävin lahjakkuus Rovanperä aloitti Toyotalla pääluokassa 2020. Jo silloin tuli selväksi, että olisi vain ajan kysymys, milloin Rovanperästä tulisi mestari. Ja mestaruuden Rovanperä voitti 2022 vain 22-vuotiaana.

Nyt puhutaan siitä, miten monta mestaruutta Rovanperä voittaa. Onko hän jopa liian ylivoimainen? Kyllästyykö hän kenties ylivoimaisuuteensa ja päättääkö hän kokeilla jotain toista autourheilusarjaa?

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Kalle Rovanperä on rallin maailmanmestari – ”Iso helpotus”

Kommentoi Facebookissa