AUTOT Uusia sähköautovalmistajia on viime aikoina putkahtanut esiin kuin sieniä sateella. Yksi näistä tulokkaista on kiinalainen NIO, joka ylsi keväällä Nürburgringin Nordschleifen uuteen tuotantoautojen ennätykseen EP9:ksi nimetyllä sähkösuperautollaan. Tuotantoautosta puhuminen on tosin hieman harhaanjohtavaa, koska EP9:ää valmistetaan vain 16 yksilön sarja.
Sähkösportin tarkoituksena olikin lähinnä herättää mielenkiintoa uutta valmistajaa kohtaan. Sen ensimmäinen oikea tuotantomalli on ES8-niminen crossover, joka tuotiin julkisuuteen jo jonkin aikaa sitten. Nyt Teslan ja kumppaneiden kilpailijaksi suunnatusta autosta annettiin tarkempia tietoja. NIO lähtee valloittamaan markkinoita varsin radikaalin oloisen muotoilun voimin, joka ei varmasti jätä ketään kylmäksi. ES8 erottuu ainakin joukosta, mikä on aina hyvä asia upouuden valmistajan kohdalla.
NIO:n uutuus on suorituskykyinen sähköinen crossover hieman Tesla Model X:n tyyliin. Auton kori- sekä alustarakenteet on kuulemma tehty täysin alumiinista. NIO intoutuu jopa kehumaan, että uutuudessa on käytetty enemmän alumiinia kuin missään muussa massatuotantoautossa. Seitsemänpaikkaisessa sisustassa on panostettu puolestaan laadukkaisiin materiaaleihin, ja varusteluun kuuluvat muun muassa nappanahkaverhoilu, lounge-tyyppiset etupenkit sekä virtuaalinen mittaristo.

Tietoviihdejärjestelmän iso näyttö on sijoitettu pystysuuntaan, eli siinäkin on selviä yhtymäkohtia Teslaan. Toinen samankaltaisuus löytyy sisäilman epäpuhtauksia suodattavasta järjestelmästä, jossa käytetään vastaavaa HEPA-suodatinta kuin kalifornialaisen sähköautopioneerin malleissa. ES8:ssa on myös hiilisuodatin ja negatiivisia ioneja tuottava generaattori, joten kiinalaiskaupunkien saasteongelmiin on varauduttu toden teolla.
Varusteherkkuihin kuuluu lisäksi NIO Pilotiksi nimetty ajoa avustava järjestelmä, jossa hyödynnetään peräti 23 eri sensoria. Niiden joukko muodostuu erilaisista kameroista, tutkista ja ultraäänisensoreista. Tämän arsenaalin ansiosta sähköisessä crossoverissa on automaattinen hätäjarrutustoiminto, ruuhka-avustin, moottoriteillä toimiva autopilotti, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistus sekä kaistavahti.
Lisäksi uutuuden varusteisiin kuuluu NOMI, joka on kuulemma maailman ensimmäinen autoon sisäänrakennettu tekoälyjärjestelmä. Se pystyy puhumaan, kuuntelemaan ja auttamaan kuskia eri tilanteissa. ES8:aa vauhdittaa kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat 643 hevosvoiman kokonaistehon ja 840 newtonin yhteisväännön. Nelivetoinen crossover pinkaisee näillä voimavaroilla 4,4 sekunnissa nollasta sataan, eli tässä suhteessa ei ylletä aivan Teslan lukuihin.

Virta saadaan 70 kWh:n akkupaketista, joka mahdollistaa 355 kilometrin toimintasäteen jo poistumassa olevan ja vähemmän realistisen NEDC-syklin mukaan laskettuna. Valmistajan kaavailujen mukaan tyhjentyneen akun voi vaihtaa täyteen vain kolmessa minuutissa. NIO aikoo rakentaa tätä tarkoitusta palvelevia akunvaihtopisteitä yli 1100 kappaletta, ja lisäksi suunnitteilla on reilut 1200 ”lisävirta-autoa”. Ne pystyvät antamaan ES8:lle noin 100 kilometrin ajoon riittävän virtamäärän kymmenen minuutin latauksen aikana.
Uutuuden Kiinan hinnat on jo kerrottu, ja heti kärkeen tarjolle tulee myös Teslan tyylinen Founder’s Edition -erikoismalli. Siitä joutuu luonnollisesti pulittamaan perusversiota enemmän. ES8:n perusmalli maksaa Kiinassa noin 57 000 euroa, eli kyseessä ei ole mikään säästökulkine. Ostohinta putoaa kuitenkin noin 12 000 eurolla, jos akut vuokraa kuukausiperiaatteella.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa