Kimi Räikkönen jaksaa yllättää – ura jatkumassa Formula ykkösissä

Kimi Räikkönen kilpailee 2020 Alfa Romeo-tallissa

Kimi Räikkönen kilpailee 2020 Alfa Romeo -tallissa. (Kuva AOP)

Kimi Räikkönen jatkanee Alfa Romeolla vielä kaudella 2021.

FORMULA 1 Kimi Räikkönen kaksivuotinen sopimus Formula ykkösten Alfa Romeo -tallin kanssa päättyy tähän kauteen. Moni oli valmis laittamaan rahansa likoon sen puolesta, että kausi 2020 jäisi Räikkösen viimeiseksi F1-sarjassa, mutta tuoreimpien tietojen mukaan Räikkönen onkin jatkamassa kuninkuusluokassa.

Arvostettu F1-toimittaja Lawrence Barretto pitää jo käytännössä varmana, että Räikkönen kilpailee Alfa Romeolla ensi kaudellakin.

– Se on lähes niin varmaa, kuin vain olla voi, että Räikkönen on Alfa Romeon kuljettaja ensi kaudella, Barretto painottaa F1.com-sivustolla.

Barretto pitää myös todennäköisenä, että Räikkönen saisi tallikaverikseen Mick Schumacherin, Michael Schumacherin pojan. Lopullisen päätöksen asiasta tekee Ferrari, joka käytännössä rahoittaa Alfa Romeo -tallin eli entisen Sauber-tallin toimintaa. Ferrari harkitsee vielä valintaa Schumacherin ja Räikkösen nykyisen tallikaverin Antonio Giovinazzin välillä.

Räikkönen täyttää ensi vuonna 42 vuotta. Häntä vanhempana kuljettajana Formula ykkösissä on kilpaillut viime vuosikymmeninä vain Michael Schumacher, jonka epäonnistunut comeback Mercedeksellä päättyi kauden 2012 jälkeen. Schumacher oli lopettaessaan 43-vuotias.

Räikkösen halu jatkaa uraansa herättää hämmästystäkin. Onhan Alfa Romeon auto kilpailukyvytön. Räikkönen on tällä kaudella saavuttanut vain yhden pistesijan sijoituttuaan Mugellon osakilpailussa yhdeksänneksi.

Ajaessaan Ferrarilla teki Räikkönen selväksi, että haluaa ajaa vain autolla, jolla on mahdollista voittaa. Siksi hänen päätöksensä uran jatkosta Alfa Romeolla 2019 oli melkoinen yllätys. Moni uskoi, ettei Räikkönen enää jatkaisi F1:ssä, kun Ferrari ei enää jatkanut sopimusta.

Juttuvinkki: Vuoden roskakuskiksi valittu Keke voitti maailmanmestaruuden – Suomikin muuttui

Tosin Räikkönen on parikymmentä vuotta jatkuneella F1-urallaan yllättänyt useasti aiemminkin. Jo hänen nousunsa F1-kuskiksi 2001 oli melkoinen yllätys, koska edellisenä vuonna hän oli ajanut Formula Renault -luokassa, joka siihen aikaan oli neljänneksi korkein formulaluokka. Sauberin päätöstä Räikkösen palkkaamisesta arvosteltiin, mutta Räikkönen vastasi kritiikkiin ajamalla kuin aikamies.

Vuonna 2009 Ferrari päätti olla jatkamatta Räikkösen sopimusta. Yllättäen Räikkönen päätti vetäytyä Formula ykkösissä ja ajoi pari vuotta rallia.

Vuonna 2012 Räikkönen palasi takaisin Formula ykkösiin Lotus-talliin. Sekin oli merkittävä yllätys.

Ja yllättävää oli, että Räikkönen siirtyi 2014 Ferrarille. Sitäkään ei osattu odottaa, koska nelisen vuotta aiemmin Räikkönen oli saanut Ferrarilta potkut.

Räikkösen ura on ollut yllätyksiä täynnä. Hän nähtävästi pitää F1-auton ajamisesta ja jatkuvasta matkustelusta. Sen ymmärtääkin, jos saa työstään miljoonien eurojen vuosikorvauksen.

Ferrarikin luottaa yhä Räikkösen taitoihin sekä julkisuusarvoon. Muistettakoon, että Alfa Romeo on käytännössä Ferrarin kakkostiimi.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Valtteri Bottaksen suusta kovaa tekstiä – haistattelu kielinee myös epätoivosta

Kommentoi Facebookissa