FORMULA 1 Valtteri Bottaksen ja George Russellin raju kolari viime sunnuntaina ajetussa Italian Imolan F1-kilpailussa on aiheuttanut runsaasti jälkipyykkiä. Valtaosa asiatuntevista analyyseista on ollut sillä kannalla, että onnettomuuden aiheutti Russellin arviointivirhe.
Russell asetti itsensä noloon valoon haukkumalla Bottasta. Russell esitti jopa teorian, että kolari olisi johtunut siitä syystä, että Bottas pelkää tallipaikkansa menetystä hänelle.
Bottas kuittasi moisen teorian foliohattuosaston materiaaliksi. Sitä se varmasti olikin.
Russell mokasi ja sai Mercedeksen haukut niskoilleen. Mutta Russellin mahdollisuudet päästä ensi kaudella ajamaan Mercedestä Bottaksen paikalla tuskin heikkenivät.
Oli käsittämätöntä, että Russell haki Williams-autolla ohituspaikkaa Mercedeksellä ajaneesta Bottaksesta. Molemmissa autoissa on Mercedeksen voimayksikkö, mutta kilpailukyvyltään Mercedeksen auto on Williamsia huomattavasti parempi.
Bottaksella oli Imolassa isoja vaikeuksia koko viikonlopun ajan. Ongelmat piilivät tiettävästi renkaiden lämmittämisessä. Bottas ei tässä onnistunut riittävän hyvin ja sitä kautta tuli aika-ajoissa kahdeksas tila. Kilpailussakin Bottas oli rengashallintaongelmiensa takia helisemässä.
Jos kolaria ei olisi tullut, olisi Russell saattanut painella Bottaksesta ohi. Se olisi ollut Bottakselle todella nolo hetki.
Tietysti nolon hetken Bottas oli kokenut jo aiemmin, kun tallikaveri Lewis Hamilton ohitti hänet kierroksella. Se oli suoranainen nöyryytys.
Neljän edelliskauden aikana Bottas on päässyt ajamaan F1-sirkuksen parhaalla autolla. Tallikaverinsa Hamiltonin lisäksi Bottas on saanut tasapäisempää haastetta vain Ferrari-kuskeilta 2017-2019 sekä Red Bullin Max Verstappenilta, joka tänä vuonna ensi kertaa on vahvasti taistelemassa maailmnmestaruudesta.
Tänä vuonna kilpailu on Formula ykkösissä tasoittunut. Red Bull, Ferrari ja McLaren ovat kuroneet Mercedeksen etumatkaa. Imolan aika-ajojen virhe pudotti Bottaksen kahdeksanneksi, kun vastaava virhe olisi aiempina kausina pudottanut hänet aika-ajotuloksissa neljänneksi.
Paineet Bottaksella vain kasvavat. Hamilton saa tänäkin vuonna Mercedeksen autosta paljon enemmän irti.
Vastaavanlainen tilanne nähtiin McLarenilla 2008-2009, kun Heikki Kovalainen ajoi Hamiltonin tallikaverina. Kovalainen ei kyennyt vastaamaan Hamiltonin iskukykyyn ja teki yliyrittämisen myötä jatkuvasti virheitä. Se näkyi esimerkiksi heikommissa aika-ajotuloksissa, jotka verottivat Kovalaisen menestysmahdollisuuksia kisoissa.
McLaren ei uusinut Kovalaisen sopimusta kauden 2009 jälkeen. Vastaava kohtalo uhkaa Bottasta Mercedeksellä 12 vuotta myöhemmin.
Viime joulukuussa Russell tuurasi Hamiltonia Bahrainin lyhyen radan osakilpailussa ja laittoikin Bottaksen todella koville. Russell olisi todennäköisesti voittanut kisan, ellei Mercedes olisi mokannut varikolla.
Bottas oli onnekseen allekirjoittanut jatkosopimuksen jo aiemmin. Russell sai jatkaa tänä vuonna Williamsilla.
Kaudesta 2021 on ajettu vasta kaksi kisaa ja paljon voi vielä muuttua. Bottas tarvitsee kuitenkin merkittävää ryhtiliikettä. Muussa tapauksessa hänen F1-uransa voi päättyä jo ensi joulukuussa.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Valtteri Bottas rajussa kolarissa – näytti keskisormea aivan aiheesta
Kommentoi Facebookissa