PYÖRÄILY Pyöräliiton kokoamat tiedot paljastavat, että pyöräliikenteen määrä on vähentynyt suurissa kaupungeissa vuosien 2016–2021 välillä 14,5 prosenttia. Valtaosa vähennyksestä tapahtui vuonna 2021, jolloin koronarajoitukset vähensivät ihmisten liikkumista.
Pyöräkaupan huippuvuodet eivät siis näy pyörällä liikkumisen lisääntymisenä.
– Etätyöt, etäkoulu, tapahtumien ja harrastusten sulut ovat vähentäneet pyörällä tehtäviä matkoja. Seitsemästä isosta kaupungista kerätty data paljastaa, että arkipyöräilyyn määrä suorastaan romahti, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.
Pyöräliiton yhteenveto perustuu kaupunkien automaattisiin pyöräliikennelaskureihin. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun pyöräliikenteen laskuridataa on kerätty valtakunnallisesti yhteen. Aineistossa on mukaan yhteensä 48 laskentapistettä Helsingistä, Tampereelta, Oulusta, Jyväskylästä, Lahdesta, Porista ja Vaasasta.
– Laskentapisteet sijaitsevat yleensä kaupunkien tärkeimmillä työ- ja asiointiliikenteen reiteillä. Ulkoilureiteillä laskentapisteitä on vähemmän eikä virkistyspyöräilyn muutokset välttämättä näy laskuridatassa, Koistinen selventää.
Hän sanoo, että kansanterveyden ja liikenteen päästövähennysten näkökulmasta ongelma on, ettei lisääntynyt pyöräilyharrastus, kuten maastopyöräily ja pyörämatkailu, riitä korvaamaan vähentynyttä arkipyöräilyn suoritetta. Pyörälenkillä käydään tyypillisesti kerran tai kaksi viikossa, töihin mennään viidesti viikossa.
Maanteiden laskentapisteiden tiedot paljastavat, että autoliikenteen määrä kääntyi nousuun viime vuonna vuoden 2020 notkahduksen jälkeen. Sen sijaan kaupunkien joukkoliikenteen matkustajamäärät olivat vuonna 2021 noin 30-40 prosenttia alempana kuin ennen koronapandemiaa. Näyttäisi siis siltä, että liikkumisen vähentyminen on kohdistunut epätasaisesti eri liikennemuotoihin.
– Ilmastotavoitteiden näkökulmasta on erittäin huolestuttavaa, että julkisen liikenteen ja pyöräliikenteen määrät ovat tippuneet paljon, mutta henkilöautoilussa liikennemäärien lasku on ollut maltillista. Tämä viittaisi siihen, että meillä kuljetaan yhä isompi osa matkoista henkilöautolla, Koistinen arvio.
Myös autojen määrän on uutisoitu kasvaneen erityisesti isoissa kaupungeissa.
Valtioneuvosto on sitoutunut lisäämään pyörällä ja kävellen tehtäviä matkoja 30 prosentilla vuosien 2016–2030 välillä.
– Tavoitteet pyöräilyn lisäämiseksi, liikenteen päästöjen vähentämiseksi ja kansanterveyden parantamiseksi ovat karkaamassa. Nyt tarvitaan tehokkaita toimenpiteitä, joilla pyöräliikenteen suosiota saadaan kasvatettua, Koistinen vaatii.
Lue myös: Joukon pajassa syntyy ihmehärveleitä – sivuvaunullista polkupyörää ei tule usein vastaan
Kommentoi Facebookissa