Koronapandemian seurausta tämäkin – henkilöautojen hinaukset lisääntyivät yli 30 prosenttia

Verrattuna aikaan ennen koronaa tien päällä on tarvittu selvästi useammin apua autoon liittyvien teknisten vikojen, kuten moottori- tai käynnistysongelmien.

Verrattuna aikaan ennen koronaa tien päällä on tarvittu selvästi useammin apua autoon liittyvien teknisten vikojen, kuten moottori- tai käynnistysongelmien. (Kuva If)

Kesälomalla on ajettu aiempaa pidempiä matkoja esimerkiksi mökeille ja kotimaan lomakohteisiin.

LIIKENNE Koronapandemian vilkastuttama kotimaanmatkailu näkyi vakuutusyhtiö Ifissä tien päällä pulaan joutuneiden autoilijoiden yhteydenottojen voimakkaana kasvuna. Eniten, yli 30 prosenttia verrattuna koronapandemiaa edeltäneeseen kesään 2019, heinäkuussa lisääntyivät henkilöautojen hinaukset.

Tilastojen perusteella hinausta tarvitsivat heinäkuussa aiempaa enemmän etenkin hieman vanhemmat, osakaskolla vakuutetut autot, joiden hinaukset lisääntyivät lähes 50 prosentilla heinäkuuhun 2019 verrattuna.

Lomakaudella liikenne on painottunut pääkaupunkiseudun sijaan huomattavasti enemmän maakuntiin. Sen sijaan autoilu ulkomailla on edelleen ollut selvästi koronaa edeltäviä kesiä vähäisempää, ja hinausta ulkomailla tarvittiin yli 60 prosenttia heinäkuuta 2019 vähemmän.

– Autojen käyttötapa on selvästi muuttunut koronapandemian aikana. Kesälomalla on ajettu aiempaa pidempiä matkoja esimerkiksi mökeille ja kotimaan lomakohteisiin myös sellaisilla vanhemmilla autoilla, joiden käyttö on ennen pandemiaa ollut vähäisempää. Hinauksissa oli kasvua vuoteen 2019 verrattuna jo viime kesänä, mutta tänä kesänä liikkuminen omalla autolla oli vahinkotilastojen valossa vielä paljon vilkkaampaa, arvioi Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

Rengasrikkojen suhteellinen osuus vahingoista lisääntyi heinäkuussa merkittävästi. Niitä oli heinäkuussa peräti 13 prosenttia kaikista yhteydenotoista.

– Rengasrikkojen kasvu hieman yllätti, mutta taustalla voi olla se, että aikaisemmin pienellä käytöllä olleiden vanhempien autojen rengastus ei ole aina ollut ihan ajan tasalla. Kuumat kelit ja kuhmuraiset mökkitiet voivat myös laittaa renkaat koville. Nykyautoille harvinaiset jäähdytysjärjestelmän ongelmatkin lisääntyivät kesällä verrattuna alkuvuoteen, mikä kertonee siitä, että nekin kärsivät jonkin verran helteistä, pohtii Roselius.

Yhteydenotot Ifiin olivat heinäkuussa lähes samalla tasolla kuin vuoden vilkkaimpana hinauskuukautena tammikuussa, jolloin kovat pakkaset aiheuttivat haasteita lukuisille autoilijoille.

Lue myös: Viime vuonna 218 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta – alle 25-vuotiaiden turmia ennätysvähän

Yleisimmät viat Viking Hinauksen mukaan

Moottoriviat 19 %

Käynnistysongelmat 14 %

Rengasrikot 13 %

Sähkövika 3 %

Jäähdytinjärjestelmän ongelma 3 %

Kommentoi Facebookissa