Ladattavia autoja ladataan pääosin kotona ja työpaikalla – julkisia latauspisteitä käytetään vain vähän

Taloyhtiöiden aikeet sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseen yleistyvät.

Taloyhtiöiden aikeet sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseen yleistyvät. (Kuva Kiinteistöliitto)

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan tutkimuksen mukaan sähköllä.

SÄHKÖAUTOT Autoala selvitti syystalvella toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Ladattavia autoja ladataan pääosin kotona ja työpaikalla – julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan.

Ladattavien autojen taloudet ovat keskimääräistä useammin moniautoisia talouksia. Noin 60 prosentilla täyssähköautotalouksissa asuvista on sähköauton lisäksi toinen, tyypillisimmin bensiinikäyttöinen auto. Ladattavien hybridien talouksissa asuvista yli puolella on taloudessaan useampi auto.

Tärkeimmät syyt ladattavan auton hankintaan olivat vähäpäästöisyys ja mahdollisuus auton lataamiseen kotona. Kotilatausmahdollisuus rajaa jyrkästi sähköauton hankintaa – noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus nousee yli 70 prosenttiin. Täyssähköautoilla vähintään kolme kertaa viikossa lataavien osuus on noin 60 prosenttia.

Suurimmalle osalle ladattavien autojen haltijoista kotilataus ja lataaminen työpaikalla riittää päivittäisiin ajoihin. Lataaminen kaupan toimipaikoissa on melko satunnaista. Julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään vielä toistaiseksi harvoin.

Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan säännöllisesti työpaikalla. Täyssähköautoilla latauskertojen määrä on pienempi kuin ladattavilla hybrideillä, sillä niiden toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin.

Ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus on keskimäärin 53 prosenttia. Osuus on suurin pääosin taajama-ajoa ajavilla. Ladattavat hybridit valikoituvat työsuhdeautoiksi ensisijaisesti vähäpäästöisyyden takia. Vaikka työsuhdeautoilla ajetaan pidempiä matkoja, silti lähes puolet työsuhdeautojen kilometreistä ajetaan sähköllä.

Työsuhdeautojen osuus on ladattavien hybridien haltijoilla selvästi keskimääräistä suurempi, sillä lähes puolet uusista ladattavista hybrideistä päätyy työsuhdekäyttöön. Noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa. Ladattavien autojen ajokilometrit olivat keskimäärin suuremmat kuin vastaavan ikäisten bensiiniautojen.

Sähköautojen käyttö- ja lataustapoja selvitettiin posti- ja nettikyselynä toteutetulla haastattelututkimuksella, jonka otokseen poimittiin satunnaisesti 5 000 ladattavan auton haltijaa Traficomin liikenneasioiden rekisteristä. Kyselyaineisto kerättiin loka-, marras- ja joulukuussa 2019. Tutkimuksen vastausprosentti oli 44.

Lue myös: Onko sähköautojen hiljainen käyntiääni turvallisuusriski? – Lähes puolet suomalaisista uskoo niin

Kommentoi Facebookissa