LÄÄKKEET Vanhat ja tarpeettomat lääkkeet tulisi palauttaa apteekkiin. Ne eivät kuulu viemäriin tai roskikseen. Jo kolmatta kertaa toteutettava Lääkkeetön Itämeri -kampanja haluaa kannustaa kuluttajia viemään lääkkeet apteekkeihin. Muistutus on tarpeen, koska tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan lääkkeitä hävitetään edelleen paljon ympäristöä kuormittavilla tavoilla.
Kantar TNS Oy:n Lääkkeetön Itämeri -kampanjalle tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan 18 prosenttia suomalaisista hävittää lääkkeitä viemäriin, vessanpönttöön tai roskikseen.
– Lääkkeiden oikeanlainen hävitys on tärkeää ympäristön kannalta. Viemäriin tai roskikseen päätyneiden lääkkeiden lääkejäämät aiheuttavat esimerkiksi eliöille epätoivottuja hormonivaikutuksia ja käyttäytymishäiriöitä sekä antibioottiresistenssin leviämistä ympäristössä, kertoo Suomen ympäristökeskuksen johtava asiantuntija Taina Nystén.
Apteekkiin tulisi palauttaa kiinteät ja nestemäiset lääkkeet, tabletit ja kapselit, käytetyt lääkelaastarit sekä tuubit, joissa on vielä jäljellä lääkettä. Tutkimuksessa havaittiin, että vain 30 prosenttia suomalaisista tietää, että käytetyt lääkelaastarit tulisi palauttaa lääkejätteen mukana apteekkiin. Parhaiten apteekkiin osataan viedä vanhat ja tarpeettomat tabletit ja kapselit.
– Parin päivän käytön jälkeen lääkelaastarissa voi olla jopa puolet lääkeaineesta jäljellä, joten on tärkeää lisätä ne lääkejätteen mukaan. Laastarit taitellaan liimapinnat vastakkain ennen apteekkiin palauttamista, kertoo Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori, farmasian tohtori Sanna Siissalo.
Kuluttajatutkimus selvitti myös suomalaisten tärkeimpiä syitä viedä vanhentuneita ja tarpeettomia lääkkeitä apteekkiin. Ympäristönsuojelu ja kierrätysarvot ovat 30 prosentille suomalaisista tärkein syy palauttaa lääkkeitä apteekkiin.
Lääkkeetön Itämeri -kampanja sai alkunsa kolme vuotta sitten Itämeren kunnosta huolestuneen henkilön twiitistä, jossa haastettiin viestinnän ammattilaisia tarttumaan aiheeseen ja nostamaan Itämeren lääkekuorma puheenaiheeksi.
– Yhteinen huoli Itämerestä on suuri, ja siksi kampanja toteutetaan tänäkin vuonna. Haluamme jatkaa siitä mihin viime vuonna jäimme entistä useamman organisaation ja yrityksen yhteistyöllä, kertoo vaikuttajaviestinnän johtaja Aino Salo viestintätoimisto Cocommista.
Usean organisaation ja yrityksen yhteistyöllä toteutettava kampanja järjestetään nyt kolmatta kertaa. Kampanjan suojelijana toimii John Nurmisen Säätiö ja se toteutetaan 31.8.–13.9.2020.
Lue myös: Ilmastonmuutos pahentaa merten ahdinkoa – muutokset näkyvät jo Itämerellä
Kommentoi Facebookissa