LIIKENNEVAKUUTUS Suomalainen liikennevakuutus on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen. Liikennevakuutuskeskus toteaa, että sen tarjoama suoja on yksi maailman parhaista – jollei paras – sillä se korvaa kaikkien vahingossa loukkaantuneiden henkilövahingot ja lisäksi syyttömän osapuolen omaisuusvahingot.
Vahingon aiheuttajalle koituneet omaisuusvahingot korvataan vapaaehtoisesta autovakuutuksesta eli kaskosta. Se, mikä tekee suomalaisesta vakuutuksesta erityisen, on kuljettajapaikkasuoja. Termi tarkoittaa sitä, että myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot korvataan. Vastaavaa lakisääteisen turvan ulottamista syyllisen kuljettajan suojaksi ei tunneta juuri missään muualla.
Jos liikenteessä tapahtuu onnettomuus ja vakuutus puuttuu, onnettomuuden aiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia, mutta syyttömiä ja sivullisia varten järjestelmään on rakennettu turvaverkko. Perintäpäällikkö Vesa Korhonen ja korvauspäällikkö Antti Tuulensuu toteavat, että Liikennevakuutuskeskus korvaa vuosittain miljoonilla euroilla vakuuttamattomien ajoneuvojen vahingoista aiheutuneita kuluja.
– Turvaverkon kustantavat lopulta ne, jotka siitä ovat yrittäneet livetä. Vuonna 2020 liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksu määrättiin yli 46 000 autoilijalle. Suurin osa tapauksista tulee ilmi ajoneuvon omistusoikeuden vaihtumisen yhteydessä. Lisäksi vakuuttamattomia ajoneuvoja jää kiinni esimerkiksi poliisin liikennevalvonnan yhteydessä.
Asia on noussut medioissa julkiseen keskusteluun tapauksesta, jossa juontaja Julle Kallio osti käytetyn Harley-Davidson-moottoripyörän, mutta unohti omistajanvaihdoksesta ilmoittamisen ja vakuutuksen ottamisen. Kallio sai 7 748,08 euron vakuutusmaksun 15 kuukauden ajalta, jolloin moottoripyörä oli ollut vakuuttamattomana, ja sen lisäksi 7 748,08 euroa laiminlyöntimaksua. Normaali vakuutusmaksu olisi ollut hieman yli tuhat euroa.
Laiminlyönnin sanktiot ovat Euroopassa kirjavat, ne vaihtelevat vankilatuomiosta ajoneuvon takavarikointiin. Liikennevakuutuskeskus huomauttaa, että koska vakuuttamattomuusmaksun luonne on toimia sanktiona, tulee sen pelotevaikutuksen olla tehokas.
Yleiseurooppalaisen käytännön ja Suomen lain mukaan jälkikäteen laskutettava vakuuttamattomuusmaksu on selvästi korkeampi kuin markkinahintainen vakuutus. Lisäksi maksu laskutetaan takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamattomana, olipa sillä ajettu tai ei.
Kun asian hoitaa nopeasti kuntoon, jää vakuuttamattomuusmaksu alle sadan euron, mikä vastaa pysäköintivirhemaksua tai joukkoliikenteen tarkastusmaksua. Kun ajoneuvo on ollut pitkään vakuuttamattomana, seurauksetkin ovat kovempia.
Mutta ovatko maksut kohtuuttomia? Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kohtuutonta olisi onnettomuustilanteessa kaataa vakuuttamattoman auton velvoitteet vahingon aiheuttaneen autoilijan niskaan, kuten monissa maissa tehdään. Pahimmillaan yhden henkilön vammautumisesta aiheutuvat hoito-, kuntoutus- ja työeläkekulut nousevat vuosien saatossa satoihin tuhansiin tai jopa miljooniin. Nyt nämä kulut hoitaa Liikennevakuutuskeskus.
Perityt vakuuttamattomuusmaksut eivät kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia vakuuttamattomista ajoneuvoista aiheutuvia kuluja.
– Jos keskus olisi markkinaehtoisesti toimiva vakuutusyhtiö, se olisi jo konkurssissa. Siksi liikennevakuutuksia myyvät yhtiöt rahoittavat kollektiivisesti puuttuvan osan. Käytännössä tämä näkyy korotettuina vakuutusmaksuina; vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat kulut maksatetaan siis lopulta vakuutuksenottajien rahoilla, Korhonen ja Tuulensuu sanovat.
Myöskään kaikkia ilman liikennevakuutusta ajelevia ei tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin. Liikenteessä siis kulkee vakuuttamattomia ajoneuvoja, jotka eivät jää kiinni missään käänteessä.
Kommentoi Facebookissa