Legendaarinen saksalaismerkki palaa kotikaupunkiinsa

Alkuperäisen perustajan lapsenlapsi Christian Borgward toimii nyt merkin keulakuvana. (Kuva Borgward)

Siitä on jo yli 55 vuotta, kun Borgward valmisti Bremenissä laadukkaita autoja.

AUTOT Borgward on vanhemman polven edelleen muistama saksalaismerkki, joka valmisti laadustaan tunnettuja autoja Bremenissä 1920-luvulta aina 1960-luvun alkuvuosiin asti. Borgward laajensi 1950-luvulla mallistoaan vauhdilla ja toi myyntiin Isabella-nimisen keskiluokan kulkupelin, joka nousi pian hyvin suosituksi. Yritys uskaltautui myös luksusluokan markkinoille, mutta tulos oli paha floppi ainakin taloudellisesti.

Tämä sinetöi Borgwardin kohtalon, ja konkurssi koitti vuonna 1961 varsin epäselvissä olosuhteissa. Firman viimeisistä vaiheista on liikkunut monenlaisia tietoja, ja hurjimmissa teorioissa on väläytelty jopa kilpailijoiden muodostamaa salaliittoa konkurssin taustalla.

Katumaasturin ensimmäiset kappaleet on valmistettu Kiinassa, mallista löytyy jo pistokehybridiversio. (Kuva Borgward)
Katumaasturin ensimmäiset kappaleet on valmistettu Kiinassa, mallista löytyy jo pistokehybridiversio. (Kuva Borgward)

Moni kuollut merkki on herätetty viime vuosina uudelleen henkiin, ja näin on käynyt myös Borgwardille. Nimi on nykyään kiinalaisen Foton Motorin omistuksessa, ja Borgwardin alkuperäistä omistajasukuakin on värvätty antamaan taustatukea uudelle tulemiselle. Perustaja Carl F. W. Borgwardin lapsenlapsi Christian Borgward toimii nimittäin merkin kasvoina ja taustavaikuttajana.

Ensimmäinen uuden ajan Borgward on BX7-niminen kookas katumaasturi, joka paljastettiin suurelle yleisölle viimevuotisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Se on kehitetty Saksassa Stuttgartin alueella, mutta valmistus aloitettiin kuitenkin Kiinassa. Tällä hetkellä siellä tehdään jo BX7:n pistokehybridiversiota, ja suunnitteilla on myös täyssähkömalli samasta autosta.

Ensimmäisten Borgwardien pitäisi putkahtaa linjoilta ulos vuonna 2018. (Kuva Borgward)
Ensimmäisten Borgwardien pitäisi putkahtaa linjoilta ulos vuonna 2018. (Kuva Borgward)

Nyt Borgward pudotti todellisen uutispommin, kun se ilmoitti rakentavansa uuden tehtaan vanhaan kotikaupunkiinsa, eli Bremeniin. Autojen valmistus Kiinassa olisi varmasti paljon halvempaa, mutta historian siipien havina tuo kaivattua lisäarvoa nykyostajien keskuudessa varsin tuntemattomalle merkille. Tehtaan rakennustyöt on tarkoitus aloittaa jo ensi vuonna, ja ensimmäisten autojen pitäisi putkahtaa linjoilta ulos vuonna 2018. On mielenkiintoista nähdä, voiko näin tiukka aikataulu pitää kutinsa.

Ensimmäisessä vaiheessa Bremeniin rakennetaan asennushalli, jossa pystytään kasaamaan 10 000 autoa vuosittain. Borgwardin henkilöstö lisääntyy tämän myötä noin 50-100 työntekijällä. Aluksi Saksassa keskitytään BX7:n täyssähköversioon, ja myöhemmin luvassa on myös astetta pienempi BX5-katumaasturi. Siitäkin on todennäköisesti tulossa pistokehybridi ja kokonaan sähköllä kulkeva malli.

Lähde Carscoops

Kommentoi Facebookissa