LENTÄMINEN Kaksi matkustajaa haastoi lentoyhtiön oikeuteen, koska heidän lentonsa Tampereelta Lontooseen peruuntui. Asiaa oli tarkoitus käsitellä Pirkanmaan käräjäoikeudessa Tampereella.
Matkustajat vaativat lentoyhtiöltä muutaman tuhannen euron korvauksia. Ryanairin lennon Tampereelta Lontooseen piti toteutua 4. joulukuuta vuonna 2021. Lento peruuntui, ja kaksi matkustajaa haki korvauksia.
EU:ssa on melkoinen määrä asetuksia siitä, milloin viivästyneestä tai peruuntuneesta lennosta pitää maksaa matkustajalle korvausta. Jos on poikkeukselliset olosuhteet, esimerkiksi hirmumyrsky, myöhästyneestä tai peruuntuneesta lennosta ei tarvitse maksaa korvauksia.
Korvauksen hakijoiden mielestä lennon peruuntumisen syy tässä tapauksessa oli lentoyhtiön hallinnassa ja kuului lentoyhtiön tavanomaisen toiminnan piiriin. Näin todetaan haastehakemuksessa. Selkosuomeksi tuo tarkoittaa, että lennon peruuntuminen oli yhtiön oma syy.
Vaasalainen mies ja tamperelainen nainen hakevat lentoyhtiöltä 800 euron korvausta peruuntuneesta lennosta, 510 euroa hakemuskuluja ja 800 euroa oikeudenkäyntikuluja. Yhteensä vaatimus on 2110 euroa plus korot.
Lentoyhtiö Ryanairin ja kahden matkustajan korvausriidassa tapahtui kuitenkin yllättävä käänne. Osapuolet ilmoittivat päässeensä riita-asiassa sovintoon ja pyysivät käräjäoikeutta vahvistamaan sovinnon. Keskiviikkona käräjäoikeus vahvisti sovinnon.
– Asiassa sovinto on sallittu. Asianosaisten saavuttama sovinto ei loukkaa sivullisten oikeutta, käräjäoikeus toteaa.
Todennäköisesti asia on sovittu rahalla. Selvää on, että Ryanairille tulee edullisemmaksi sopia pieni riitajuttu kuin käräjöidä ehkä hyvinkin pitkään ja mahdollisesti ylemmissäkin oikeusasteissa.
Lue myös: Korona vaikuttaa edelleen matkustamiseen – matkojen perumiset ovat lisääntyneet reilusti
Kommentoi Facebookissa