AUTOT BMW kuului saksalaismerkkien eturintamaan, kun se lanseerasi i3-sähköauton ja i8-hybridisportin jo reilut neljä vuotta sitten. Bemarin i-divisioonan insinööripuolen varapääjohtajana toiminut Carsten Breitfeld loikkasi kuitenkin viime vuoden heinäkuussa Future Mobility -nimisen kiinalaisen tulokkaan palvelukseen.
FMC-lyhenteellä tunnettu yhtymä lanseerasi nyt Byton-nimisen automerkin, jota Breitfeld ryhtyy vetämään toimitusjohtajana. Uusi merkki aikoo esitellä ensimmäisen autonsa ensi tammikuussa Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa, ja tuotantoon se saadaan vuonna 2019. Kiinalaisten ensimmäinen malli on keskikokoinen sähköinen katumaasturi, jonka tuotekehitystä Breitfeld valvoo henkilökohtaisesti.
FMC:n pääjohtaja Daniel Kirchert kertoi viime viikolla Byton-merkin lanseerauksen yhteydessä, että sähköisestä SUV:sta tulee ulkomitoiltaan suunnilleen Audi Q5:n kokoinen. Kompaktin sähkötekniikan pitäisi kuitenkin mahdollistaa vastaavat sisätilat kuin edustusautojen eliittiin kuuluvassa S-luokan Mersussa.
Auton nokasta on julkaistu jo ensimmäinen tiiserikuva, josta erottaa litteiden etuvalojen ja Bytonin logon lisäksi valojen alla olevan erikoisen ristikkokuvioinnin. Sisusta vaikuttaa puolestaan lähes vallankumouksellista nykyautojen rinnalla. Bytonin kojelaudassa käytetään nimittäin peräti 125 sentin levyistä kosketusnäyttöä, jolla on korkeuttakin 25 sentin verran. Se peittää alleen lähes koko kojelaudan, ja ruutuun on tarkoitus tuoda interaktiivisia valikoita sekä kuskille että etumatkustajalle.

Lisäksi auton ratin keskiöön on integroitu oma tablettinsa, jolla pystyy hallitsemaan Bytonin eri toimintoja. Kirchert paljasti, että perusmallin sähköinen toimintamatka on noin 350 kilometriä. Tarjolle tulee kuitenkin myös 500 kilometrin toimintasäteeseen yltävä versio, ja 10 minuutin latauksella pitäisi päästä 120 kilometrin päähän. Autoon tuodaan myös autonomisen ajamisen teknologiaa, joka ulottuu jopa täysin itsenäiselle viitostasolle asti. Tämä taso ei ole kuitenkaan käytössä heti, vaan sen voi aktivoida myöhemmin etäpäivityksillä Teslan tyyliin.
Bytonin katumaasturin lanseerauksen jälkeen merkki esittelee vielä sedanin, joka aiotaan tuoda myyntiin vuonna 2021. Lisäksi valikoima täydentyy seitsemänpaikkaisella tila-autolla vuotta myöhemmin. FMC on parhaillaan rakentamassa tehdasta Kiinan Nanjingiin, jossa pitäisi pystyä valmistamaan 100 000 autoa vuodessa jo parin vuoden päästä. Kun tehdas on saatu täysin valmiiksi, tuotantokapasiteetin uumoillaan nousevan jopa 300 000 autoon vuodessa.
Kiinalaisilla on siis suuret suunnitelmat ja saksalaista insinööriosaamista niiden taustalla. Toivottavasti Byton ei jää monien uusien sähköautofirmojen tavoin pelkäksi tähdenlennoksi, vaan merkki saa jalansijaa kotimarkkinoiden lisäksi myös muualla maailmassa. Ehkäpä kiinalaisten lopullinen läpimurto automarkkinoille tapahtuukin juuri sähköautojen avulla.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa