FORMULA 1 Moni kilpa-ajaja on todennut, etteivät mukavat miehet menesty Formula ykkösissä. Kilpailu autourheilun absoluuttisella huipulla on armotonta, eikä anna mahdollisuutta todellisten ystävyyssuhteiden luomiselle kollegoiden kanssa.
Tänä vuonna toisen maailmanmestaruutensa saavuttanut Max Verstappen aiheutti viime sunnuntaina ajetussa Brasilian osakilpailussa kohua, kun ei noudattanut tallimääräystä päästää tallikaveri Sergio Perez edelleen kuudenneksi. Perez olisi tarvinnut lisäpisteitä kuljettajien MM-sarjan hopeataistoon, mutta Verstappenin kunnialle tallimääräys oli liikaa, vaikka asialla ei hänen kannaltaan ollut merkitystä, kun mestaruutensa hän oli jo varmistanut.
Perez totesikin pettyneenä Verstappenin näyttäneen, kuka todella on. Red Bullin moottoriurheilupomo Helmut Marko antoi Perezille täyden tukensa jyrähtäen, että ensi viikonloppuna kauden päätöskisassa Abu Dhabissa Verstappen saa tehdä kaikkensa auttaakseen Pereziä.
Verstappen on joutunut sosiaalisessa mediassa julkisen ruoskinnan kohteeksi. Häntä on haukuttu epäurheilijamaiseksi moukaksi.
Mutta historian valossa Verstappen vaikuttaa tyypilliseltä F1-tähdeltä. Moni lajilegenda ei ole suostunut noudattamaan tallimääräyksiä.
Esimerkiksi Ayrton Senna petti 1989 sopimuksen tallikaverinsa Alain Prostin kanssa siitä, että se saisi voittaa, joka olisi ensimmäisessä mutkassa edellä. McLarenilla tallikaveruksina kilpailleet Senna ja Prost eivät olleet tapahtuman jälkeen puheväleissä.
Prost itse ei tullut petetyksi ensimmäistä kertaa. Vuonna 1982 Renault-tallikaveri Rene Arnoux kieltäytyi noudattamasta tallimääräystä ja päästämästä Prostia edelle voittajaksi. Arnoux sai lähteä Renaultilta kauden päätteeksi.
Nelson Piquet aiheutti F1:ssä 1980-luvulla kohua kiusaamalla Williams-tallikaveriaan Nigel Mansellia. Hän muun muassa pilkkasi Mansellin vaimoa julkisuudessa törkein sanakääntein. Piquet ei suostunut auttamaan Mansellia radalla missään tilanteessa, eikä Mansell vastaavasti Piquetia.
Fernando Alonson kasetti petti 2007, kun ensimmäistä kauttaan F1:ssä ajanut tallikaveri Lewis Hamilton olikin nopeampi. Alonso vaati tallimääräyksiä, joihin McLaren-talli ei suostunut. Kauden päätteeksi Alonso jättikin McLarenin ovat paukkuen.
Verstappen jatkaa siis tuttua kaavaa. Hän on syyllistynyt myös tekopyhyyteen ilmoitettuaan tämän kauden aikana moneen kertaan, kuinka kiitollinen on Pereziltä saamastaan avusta.
Vastaavaa tekopyhyyttä tihkuivat aiemmin esimerkiksi Senna ja Alonso Michael Schumacherista puhumattakaan. Schumacher joutui Itävallassa 2002 noloonkin tilanteeseen, kun tallikaveri Rubens Barrichello suostui päästämään hänet edelleen voittoon vasta viimeisessä mutkassa.
Schumacher oli Ferrarilla sopimuksensa perusteella ykköskuljettaja. Barrichello ei saanut tasa-arvoisia lähtökohtia, eikä kyennyt osoittamaan todellista nopeuttaan Schumacheria vastaan.
Suomalaisajajat ovat olleet poikkeuksia. Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen, Mika Salo ja Valtteri Bottas ovat vuosien varrella saaneet kehuja vuorovaikutuskyvyistään. Kaikki ovat kunnioittaneet tiiminsä etuja ja hoitaneet roolinsa sopimuksensa mukaisesti, vaikka tallimääräysten noudattaminen ei aina miellyttävää ollutkaan.
Häkkinen ei urputtanut, kun muutaman kerran hävisi tallikaverilleen David Coulthardille. Räikkönen puolestaan hyväksyi roolinsa Ferrarin niin sanottuna kakkoskuljettajana 2014-2018, vaikka oli voittanut 2007 maailmanmestaruuden.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Tässäkö Suomen seuraava F1-kuski? – Tuukka Taposelle Ferrarin akatemiasopimus
Kommentoi Facebookissa