AUTOT Mercedes kohahdutti automaailmaa viime syksynä, kun tähtimerkki toi Frankfurtin autonäyttelyn parrasvaloihin aidolla F1-tekniikalla varustetun katuauton. Tehdasvirittäjä AMG:n 50-vuotisen taipaleen kunniaksi kehitetty luomus nimettiin Project Oneksi, ja sitä vauhdittaa kauden 2016 formulatekniikkaan perustuva hybridivoimanlähde. Auton valmistusmääräksi ilmoitettiin vain 275 kappaletta, ja kaikki yksilöt oli käytännössä myyty jo esittelyhetkellä.
Ostajille ilmoitettiin jo tuolloin, että hyperautoa joutuu odottamaan jonkin aikaa. Project Onen kehitystyö oli nimittäin vasta saatu käyntiin, ja Frankfurtissa nähty yksilö oli todellisuudessa kaikkea muuta kuin valmis. Asiat ovat edenneet reilussa vuodessa sen verran, että auton ensimmäisellä testiprototyypillä on päästy jo ajamaan. Tapahtuneesta kehityksestä kertoo myös se, että hyperauton nimi on lyhentynyt pelkäksi Oneksi. Projektivaihe ei ole kuitenkaan vielä ohi, ja auton lopullinen valmistuminen on viivästymässä noin yhdeksällä kuukaudella.
Mercedes-AMG:tä luotsaava Tobias Moers paljasti tämän tiedon Top Gearille antamassaan haastattelussa. F1-tekniikan sovittaminen katukäyttöön on vaatinut veronsa myös aikataulujen osalta, mutta pahimmat ongelmat on kuulemma saatu selätettyä. Suurin haaste on ollut voimanlähteen tyhjäkäynnin saaminen tasaiseksi ja noin 1200 kierroksen kohdalle. F1-moottorien tyhjäkäynti tapahtuu noin 5000 kierroksessa, mikä on aivan liikaa katuautoon.

Formuloiden 5000 kierroksen tyhjäkäynnillä ei myöskään tarvitse välittää päästöistä, mutta katuliikenteeseen tarkoitetussa hyperautossa asia on toisin. Moottorin täytyy käydä tyhjäkäyntiä tasaisilla kierroksilla, jotta päästötkin pysyvät tasaisina. Näin Mercedes-AMG One saadaan päästötesteistä läpi ja katulailliseksi kaikissa niissä maissa, joissa sen tulevat omistajat autoillaan ajavat.
1,6-litraista turbo-V6:ta on tarvinnut muutenkin säätää katukäytön ehdoilla. Niinpä punaviiva on tuotu 11 000 rundin kohdalle, kun voimanlähde on kiekaissut Formula ykkösissä 14 000 kierrosta minuutissa. Tästä huolimatta bensakoneen ja sitä avustavien sähkömoottoreiden kokonaistehon pitäisi nousta 1000 hevosvoiman paremmalle puolelle. Kiihtyvyydeksi nollasta kahteensataan kerrotaan alle kuusi sekuntia, ja huippunopeuden pitäisi olla yli 350 km/h.
Onen asiakkaille on jo kerrottu yhdeksän kuukauden viivästyksestä, mutta he ovat kuulemma suhtautuneet asiaan rauhallisesti. Ostajat ovat saaneet taistella hybriditekniikan ongelmien kanssa jo aiemmin, joten Mersua on ohjeistettu kehittämään auto valmiiksi asti hätäilyn sijasta. Hyperauton kehitystyöstä vastaa Mercedes-AMG:n High Performance Powertrains -niminen yksikkö, joka toimii F1-tiimin tavoin Isossa-Britanniassa. Prototyyppejä on päästy testaamaan Millbrookin kaltaisilla radoilla, kun taas tuleville omistajille on annettu mahdollisuus nousta auton rattiin simulaattorissa. Onen pitäisi kuitenkin olla helppo ajettava myös yleisillä teillä ja jopa ruuhkaliikenteessä.
Tobias Moers kertoi, että ensimmäiset asiakasautot toimitetaan tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2020 puolivälissä tai lopussa. Kaikki 275 valmistettavaa yksilöä on jo myyty, joten F1-tekniikalla varustetulle katuautolle tuntuu olevan kysyntää Onen yli 2,2 miljoonan euron verottomasta hinnasta huolimatta.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Downsizing vaatii uhrinsa – V12-koneisen Mercedes-AMG SL 65:n päivät ovat pian luetut
Kommentoi Facebookissa