Mielensäpahoittaminen on viraalia mainontaa

Sosiaalisen median aikakauden tunnusmerkkeihin lukeutuvat mm. mielensäpahoitus ja uhriutuminen. (Kuva Fotolia)

Lähiaikoina moni yritys on saanut roimasti palautetta kyseenalaisista mainoskampanjoistaan eri medioissa. Kuten edellinen lause jo todistaa, löytyy joukosta ainakin yksi voittaja. Mainostaja itse.

KOLUMNI Erään äystöläisen lihatilan markkinointipajassa tehdään oikeita asioita. Tässä vaiheessa jupakkaa on hyvä puolustaa omaa toimintaansa sillä, ettei tarkoitus ollut pahoittaa kenenkään mieltä. Takahuoneessa varmasti sitten kilistellään. Mikään ei ole parempaa bisneksen kannalta kuin tällainen näkyvyys. Oli se sitten kummasta päästä kaukaloa tahansa, laittomuudet tietysti poislukien.

Lihatilalla on nyt monta vihaajaa, mutta varmasti monta uutta ostajaa. Kohun (kuten parempaa lihaa kuin Tinderissä) juoni onkin siinä, että kun luodaan vahvasti puhutteleva viesti, saadaan monikymmenkertainen näkyvyys normaaliin me maalaamme talosi -adverttiin nähden. Kaupallisen markkinointiviestinnän tavoitteena on saada lisää kassavirtaa yritykseen päin esimerkiksi reaktioita herättämällä. Puotia taitaa kyseinen mainos jo nyt tuottaakin.

Vihaajia tulee näin rohkealla toiminnalla varmasti, mutta kuka hullu nyt myisikään kohderyhmänään kaikki? Vihaajat ovat niitä, jotka eivät ostaisi muutenkaan.

Aleksi Valavuoren ja erään tuorehkon espoolaisen urheiluseuran matka jäi ensimmäiseen ramppiin viime kuussa. Ihmettelin kovaan ääneen, että minkä karhunpalveluksen julkisuusasemansa rajoja testannut kaveri nyt seuralle tekikään. Sarkasmia oli tähänkin keitokseen lorahtanut kaikilta osapuolilta, mutta se antoi koko tapaukselle mielenkiintoisen säväyksen.

Vaikka tämä älynväläys ravisuttikin seuran mainetta, niin tasan tarkkaan nyt joka pitäjässä on hoksottimet omaaville tiedossa kaksi asiaa. Se, että A) Espoo United ylipäätään on olemassa ja B) se on täysin normien mukaan toimiva seura, jossa ei syrjitä ketään.

Aleksi Valavuori sai kenkää twiittien perusteella. (Kuva AOP)
Aleksi Valavuori sai kenkää twiittien perusteella. (Kuva AOP)

Paitsi jos olet mielensäpahoittaja. Silloin Espoo United on sinulle jotain aivan muuta.

Keväällä kiersi netissä pitkään kohu Felixin mainoksesta. Sitä jaettiin tuhansia kertoja. Tämän myötä moni osoitti, tai ainakin kirjoitti, boikotoivansa kyseisen yrityksen tuotteita. Siksi että mainoskasvona ei ollutkaan se 43-vuotias valkoinen mies jussipaidassaan. Olisi mielenkiintoista tutkia, paljonko kyseinen selkkaus vaikutti Felixin myyntiin. Positiivisesti.

Mikäli lähdet rummuttamaan jotakin mielestäsi väärää asiaa, kannattaa laittaa näppäimistö hetkeksi sivuun, katsoa hetki kaunista Suomen luontoa ja aloittaa sitten uudestaan.

Saarioinen herätti irstaalla joulupukilla viimeisenkin jouluvihaajan Padasjoelta pari vuotta sitten. Kyseessä oli kokonaisuudessaan aika harmittomat klipit. Esimerkiksi pyöreitä hedelmäkarkkeja tehtaileva Skittles tekee erittäin persoonallista mainontaa, jota tulee Suomessa liian harvoin vastaan. Siinä jäisi Saarioisten joulupukki koko jouluksi hiekkalaatikolle juttujensa kanssa.

Se ei ole ihme. Vahva mainonta kielletään täällä jo ennen käsikirjoitusta.

Kommentoi Facebookissa